Han  lever

Direktlänk till inlägg 28 november 2010

Jesus

Av Anji - 28 november 2010 15:47

Jesus, Tack för ditt dyra blod.

 
 
Ingen bild

Andreas T.

28 november 2010 19:25

Hö hö, den kortaste artikeln någonsin.

 
Lina

Lina

30 november 2010 09:47

Hej!

Bukplastiken gjordes via landstinget. Jag tillhör landstinget Dalarna men deras vårdköer är så långa så därför fick jag göra bukplastiken på Sabbatsberg istället då Dalarna har avtal med dem.

http://linasliv.blogg.se

 
Gabriela

Gabriela

1 december 2010 21:03

Amen, tack Herre! Du skriver så fint :)

Jag vill svara på din kommentar, jag förstod inte riktigt hur vi kom in i det när vi diskuterade bönekrans osv.
Men jag är glad att vi kan dela med oss för vad vi står för.

Du säger: "Detta liknar inte den kristna tro vi har som frälsta av Jesus Kristus."
- Vad är "er" tro, vad kallar ni er själva? Vi tror att vi har räddats men frälsta är vi när vi
på domedagen står med Jesus.

Jag kan verkligen hålla med dig om att det finns stora skillnader, alldeles för stora.
Sorgligt nog kan inte vi heller hålla med om det ni tror på, enligt det du talar för.

Den syrisk ortodoxa kyrkan, har rikedomar som vi gärna delar med oss av till alla som vill ta del av dem.
Du säger att ni inte tror på helgon: Men vad står det i din Bibel?

Låt mig först förklara om helgon (kort). Jag kommer inte skriva ut citaten från Bibeln utan bara vart du kan hitta
dem. Jag hoppas verkligen att vi använder samma Bibel, annars är det onödigt att ens säga det här. Jag använder mig av
Svenska Folk Bibeln. Låt oss börja

Gud är centrum, det läser vi i 2 Mos 20:3. Se även Apg 4:12.
Vi TILLBER INTE Jungfru Maria eller helgonen. Vi VÖRDAR dem och ber om deras FÖRBÖNER.
Det är två olika saker. Om jag ber en vän att be för mig så tillber jag inte honom, inte sant?

Bibeln säger be för varandra och "mycket mäktig är en rättfärdig människas bön", Jak 5:16.

Paulus upprepar gång på gång att "be för mig", Rom 15:30, Ef 6:20, Kol 4:3, 1 Tess 5:25, 2 Tess 3:1 och Heb 13:18.

Gud tar emot de rättfärdigas förböner för syndare.
Tex: Historien om Abraham och kung Abimelek, 1 Mos 20:7.Gud kunde ha förlåtit Abimelek men Han
gav ett krav för Hans förlåtelse: Abraham skulle be för honom.

Eller tex Job: Job 42:7-8 bara för att nämna några få.

Förbönenes makt gäller inte bara för de levande kristna. De som har gått bort för tron "står
inför Guds tron och tjänar Honom dag och natt i Hans tempel. Upp 7:1-15.

Helgonens förböner är en levande relation mellan de heliga som gått före oss i tron
och de kristna som lever och kämpar i denna värld.
De som avvisar helgonens förböner avvisar också de oändligt många mirakler som har skett genom deras förböner och vördnad för deras reliker.

Vår kyrka är 2000 år gammal, den äldsta. Vår kyrka nämns i NT som församlingen i Antiokia där dem först kallades för kristna, Apg 11:16.
Den är apostolisk = tron kommer ur apostlarnas händer. Hur gammal är din kyrkra, om du går till en?

Jag har varit i kontakt med "Jesus lever bloggen" och diskuterat med personen som skriver den och jag har mina anledningar och kan inte referera till den bloggen.

Jag har mer att säga om helgon och jag vet att du säkert har fler frågor, fråga på!

Och bikten, säg till om du vill att jag ska berätta mer om den och att du inte tror på den är enligt mig allvarligt.

Jag vill inte vara hård, det är inte min avsikt, hoppas verkligen inte att jag var för hård mot dig.

Guds frid i ditt hjärta

http://lettertogod.blogg.se

Anji

2 december 2010 11:14

Hej Gabriella. Vi har skilda uppfattningar det syns tydligt..Svarar såhär på din kommentar,:
Helgon: jag anser inte att man kan be helgon om deras förböner, döda människor talar inte.
Den ende vi kan be till är Gud och vi ber till Gud i Jesu námn då vi ber, Jesus är den ende som tar våra böner till Gud, detta står klart o tydligt i bibeln. Det är bara Jesus som skall stå i centrum för våra böner, inte helgonen eller Maria.

Det är klart att vi ska be för varandra men vi ber inte till helgonen utan till Gud, genom Jesus.

Jag biktar mig inte eftersom jag inte är katolik eller tillhör syriskortodoxa, jag talar med Jesus om det som är svårt och om det som är glatt, Jesus känner mig utan och innan och har jag bekymmer går jag till Jesus, ingen annan känner mig som han gör.
Det är Jesus som frälst mig och visat mig vilken väg jag ska gå, eftersom han är vägen sanningen och livet, så går jag med Jesus- helt klart.

Vi har olika uppfattningar och jag går inte i ngn kyrka, Gud finns med varje stund och Guds hus är inte i ett hus, det är i hjärtat på en människa, där bor han. F övrigt så översvämmas kristenheten av villfarelser som jag inte vill ta del av- det är Jesus jag älskar och följer- inte doktriner eller lagar som är gjorda och ställda av människor.
Frid. /hälsn Anji

 
Gabriela

Gabriela

3 december 2010 00:53

Hej Anji, Men jag håller med dig Gud är i centrum, Jesus är i centrum. Men jag kände på mig att du skulle svara så,
för du är inte den första.
Du säger "döda talar inte". Bibeln säger: Men vår Herre Jesus Kristus säger att Gud
”är inte en Gud för de döda utan för levande, ty för honom lever alla” (Lukas 20:38) och
”Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig, han skall leva om han än dör och var och en som lever och
tror på mig, han skall aldrig någonsin dö” (Johannes 11:25-26).

Sedan står det i Bibeln att aposteln Johannes har flera visioner om de troende som dött från detta livet och kommit till Gud i himlen.
”Därefter såg jag, och se: en stor skara som ingen kunde räkna, av alla folkslag och stammar och länder och språk…
de står inför Guds tron och tjänar Honom dag och natt i hans tempel” (Uppenbarelseboken 7:9-15).
Men det viktigaste i sammanhanget om helgonens förböner är den vision han har i kapitel 8.
”Och röken från rökelsen tillsammans med de heligas böner (observera här, heligas böner) steg från ängelns hand upp inför Gud” (Uppenbarelseboken 8:4).
Här ser vi klart och tydligt att: (1) de kristna som dött ifrån detta livet är inte döda utan tjänar Gud dag och natt i
himlen och (2) deras böner stiger upp inför Gud.

Därför är det lika naturligt för en syrisk ortodox kristen att be om helgonens förböner, som att be om sin
kristna väns förböner här på jorden.

Du går inte till en kyrka, men vännen, vad säger Jesus till Petrus? "Jag säger dig: Du är Petrus, och på denna klippa skall jag bygga min församling, och helvetets
portar skall inte få makt över den." (Matt 16:18).

Lär känna din Bibel, min syster i Kristus. Vem är församlingen om inte folket i kyrkan? I 1 Joh 2-6 står det om gemenskap.

Anji dem lagar och doktriner vi följer är från Gud. Dem sju sakramenten är från Bibeln. Har du någonsin läst Ordspråksboken? Då har du nog stött på ordet Visheten = Gud.
Och i 9:1 står det så här "Visheten har byggt sig ett hus. Hon har huggit ut sina sju pelare."

Och sedan bikten:
Vår Herre Jesus Kristus instiftade biktens sakrament då han, efter sin uppståndelse, andades på sina heliga lärjungar och sa till dem:
”Tag emot den Helige Ande. Om ni förlåter någon hans synder så är de förlåtna. Om ni binder någon i hans synder, så är han bunden” (Johannesevangeliet 20:22-23).
I och med detta gav Herren sina lärjungar makt att förlåta och att binda synder genom den Helige Andes kraft.

Fråga gärna mer Anji, även jag är kristen. Vi är inte emot Jesus. Tvärtom vi följer hans Bibel. Jag älskar Jesus för han har givit mig liv, han har räddat mig genom att dö för min skull.
Men för mig är det viktigt att min tro är rätt och sann. Att min tro kommer från Bibeln. Och det gör den.

Må Gud ge dig förståelse för den syrisk ortodoxa kyrkan.

http://lettertogod.blogg.se

Anji

3 december 2010 01:44

Hej Gabriella, det är tråkigt att du tror att jag är så okunnig så att jag inte vet vad bibeln säger, men vi har fortfarande olika uppfattningar och jag har inte syriskortodox tro.
Det är också så attjag inte tillhör någon kyrka för att den har blivit annorlunda och snart kommer det en superkyrka och en framväxande global kyrka med new age. Detta har Gud räddat mig ifrån genom att ta mig bort från de sammanhangen som leder i fördärvet.


Jag följer också bibeln, eftersom jag är troende. Ja Jesus är den som låter döda stå upp en dag, vissa går till evigt liv och vissa går i fördärv och död.

Petrus påminner senare de troende om att de är den församling som apostlarna och profeterna har grundlagt och där Jesus är själva grundstenen ( 1 Petr 2:4-6) Jesus berömmer Petrus för hans bekännelse i tro, det är sådan tro som är grunden för Kristi rike.....
Klippan är hans död på korset för vår frälsning.


Den första församlingen hade ingen kyrka överhuvudtaget, har du läst Apg? Det är senare tiders påfund efter apostlagärningarna och i historien kan man se vad som egentligen hände.
Våra liv visar om vi visar Kristi kärlek, och du kan läsa om vad Jesus säger om enhet och gemenskap i Joh 17- det kapitlet är ett kapitel som människor många gånger missförstår. den enheten som Jesus talar om finns knappt idag....
Det är klart att jag läst Ordspr, 9:1 = I bibeln är siffran sju en bild på fullkomlighet och så ska den uppfattas i detta sammanhang, Det är inte så att visheten är uppbyggd på sju principer. BUDSKAPET är att VISHETEN som begrepp är fullkomlig. INgenting får stå ivägen - man bör alltid söka Guds visdom.

I Joh 20:22-23 står om att lärjungarna av Jesus får förmånen att berätta för alla som tror att deras synd redan har blivit förlåten eftersom de har tagit emot Jesu budskap. Alla troende har samma förmån. Omvänt gäller att de som offentligt tar avstånd fr Jesus inte kan få förlåtelse och troende har mandat att låta dem veta detta. Man kan inte ta emot förlåtelse innan man har tagit emot den som förlåter, Jesus.
Vi troende biktar oss fortfarande inte- vi går till Jesus och ber om förlåtelse, inte till någon person/präst.
Det finns vissa skillnader på den tro jag har och den du har-även om vi är troende.
Jag är en troende på Frälsaren och Mästaren som lever idag och som skall komma tillbaka. ..... Frid. Anji

 
Gabriela

Gabriela

4 december 2010 13:13

Guds frid, jag tror inte att du är okunnig, tvärtom, jag tycker att du
är väldigt duktig i ditt kristna liv men jag tror att du inte kan accepterar andras trosinriktningar än din egna. För mig är det svårt att
förstå att en fin kristen person som du inte vill ha förståelse för en bevarad tro som den syrisk ortodoxa.
Jag kan hålla med dig på att kyrkor har blivit annorlunda. Och speciellt då vi har så många frikyrkor här i Sverige. Kyrkorna följer samhället,
men så ska det inte vara. Och vi har valt att inte göra det, då vi inte tar in något som är äldre än ca 100 år e.f Kristus. Dvs att vi inte har ändrat något på så länge.
Säg vad du vill om det, omoderna, efterblivna, men jag känner en stor respekt för det eftersom vi inte följer vad folket säger.

Jag håller med dig i nästan allt men man ser tydligt vart vi har tolkat olika och där kan jag bara inte hålla med dig. Men jag lägger ner mitt svärd,
jag har sagt det jag velat säga. Jag brinner för min Jesus, för min tro och för min kyrka men nu är det dags för mig att vara ödmjuk.
Men jag hoppas att jag har givit dig en mer klar syn på den syrisk ortodoxa tron och att du med tiden kanske kan få en förståelse för den
och varför vi tillber helgon och varför vi biktar oss och varför vi gör si och så. Mer kan jag inte ge dig, jag önskar dig ett gott liv i Kristus
och att Hans änglar vakar över dig i allt du gör.

Gud stärke.

http://lettertogod.blogg.se

Anji

8 december 2010 10:51

Hej Gabriella Jag har respekt för vad andra tror och tycker i olika frågor men det betyder inte att jag måste hålla med i allt, och det gör jag ju inte. Jag strider inte emd ord, utan du har fått min förklaring, jag biktar mig inte utan går till Gud i Jesu namn. Jag tillber inga änglar eller någon annan än Gud, och jag tillber inga helgon.
Jag vill leva så som de lärjungar gjorde på Jesu tid, den apostoliska tiden och den tiden försöker många efterlikna, (på den senaste tiden har nya s k apotoliska församl vuxit upp, som inte helelr kan efterlikna det Jesus ville,,,, m m)
Jag vill inte tolka bibeln jag vill förstå den, det är ju Guds ord. Jag tror att idag har man läst bibel 2000 för mycket och då går budskapet i Ordet ut på fel sätt.
Det är mycket av villfarelse idag och det gör gillar inte jagJa det finns många frågor att ta upp, och det bästa är att vara nära Jesus, han är vårt hopp.Det enda.
Blessings/Anji

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anji - Onsdag 17 april 21:38

  Läkargrupp: Inte EN ENDA människa borde tagit ”vaccinet” ”Vi kommer tala om detta i hundra år” – så stor är vaccinskandalenStor studie: HÖGRE risk att smittas ju fler vaccindoser man fått”En stor skandal&rdqu...

Av Anji - Måndag 15 april 00:45

      Trots att rekordmånga drabbats av allvarliga och bestående hälsoproblem efter vaccinet mot covid-19 är detta alltjämt en icke-fråga i Sverige. Ansvariga ministrar och myndighetschefer verkar låtsas om att problemet inte finns och ännu r...

Av Anji - Fredag 12 april 17:36


              /Anji

Av Anji - Torsdag 11 april 20:15

  VÄLKOMMEN HIT!   https://nyadagbladet.se/kultur/hon-sade-upp-sig-for-att-leva-som-hemmafru-i-50-talsanda/   Katrina sa upp sig för att leva som hemmafru i 50-talsanda   PUBLICERAD IDAG 20:05  - AV SOFIE PERSSON Foto: PA REAL LIFE...

Av Anji - Torsdag 11 april 00:05

  VÄLKOMMEN HIT!      LÄS ARTIKELN!   VÄRLDEN FN:s “Our Common Agenda” presenterar en teknokratisk världsordning och digital identitet för alla   PUBLICERAD 9 APRIL 2024 Bilder av Tadek, CC-BY-2.0, Flickr.com och Pixa...

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards