Han  lever

Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Gud leder vårt liv!

Av Anji - 20 juni 2012 15:19

I olika sammanhang och under skiftande bilder framställer bibeln människansabsoluta beroende av Gud.

Om Gud får bli vårt livs centrum, då blir vi föremål för hans goda och trofasta ledning. Och från vår sida är vi helt beroende av honom. Varje Kristen bör leva ett liv under Guds ledning. Allt beror på Guds ledning i våra liv och hur vi använder den. Gud är inte enbart gudtjänstens herre på söndagar som många faktiskt tror på och tror är riktigt. Han vill leda oss dagligen, i varje minut och varje timma, varje dag, alltså hela tiden under vårt liv. Om Gud får vara med i allt - leda, kontrollera, inspirera så bevaras vi ifrån svårdmod, och ovisshet. Den som inte känner Guds ledning saknar något högst betydelsefullt. Om inte Gud får leda, så leder någon annan oss. Ingen människa är kapabel att leda själv, då blir det oftast fel. Vi saknar tillräcklig kunskap om livets verkligheter. Människan är beroende av "någon" som styr. Alltså Gud!


Vi kan heller inte uträtta något till Hans ära om vi inte först känner ett beroende. Det tillhör trons liv mer och mer att inse sin egna hjälplöshet och verkligen förstå att vi inte är något utan Gud.

Så länge man sätter sitt hopp till sitt eget, kan man inte räkna med Guds välsignelse. När en människa upptäcker sig själv som förlorad och hjälplös, då är man näramare Gud än någonsin men många tror då att Gud lämnat dom men det enda man behöver göra då är att ta hans hand och låta honom bära en igenom när man inte själv orkar.


Vår Kristna tro utsätts dagligen för prövningar. Det är Guds prövningar, för vi behöver dom. Vi måste lära oss, att vårt livs glädje beror på Guds lening i våra liv

Guds vilja skall förverkligas på alla områden i våra liv. Vårt liv är fullt med situationer där vi ber om hjälp av Gud, det kan vara mycket problematiskt och kännas hjälplöst. Ibland är vi rådlösa och hopplösa efter fråganden efter utvägar och lösningar. Det är inte lätt att vara ensam och klara av svårigheterna på egen hand. Men i varje strid och kamp, i varje hopplös situation vi befinner oss i så har Gud alltid, alltid en utväg. Lita på en Gud som leder dig igenom. Guds ledning är personlig och individuell. Han har inte samma mall för alla. Gud betraktar oss som personligheter och därför hans ledning trygg och säker. Han ger oss olika prövningar för han vet att vi kan klara av det. Han är våran fader och vi är hans barn.


Han som är trofast skall leda dig, ty han leder den beständigt, som söker honom.


Blessings /Anji










 
 
Maria

Maria

20 juni 2012 23:34

Gud har alltid rätt och vi har ofta fel men om vi låter oss ledas så slipper vi ifrån många problem, så din text är helt rätt. Gud välsigne. /Maria

http://www.jesuslever.eu/gospel

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anji - Onsdag 27 mars 21:35

    Detta är den första delen i en serie på fyra delar om vem Jesus är. I den här delen så går jag djupare in på vad Jesus gjorde när han vandrade på jorden. Om du vill veta mer om hur du kan börja följa Jesus, om du behöver bli döpt eller vil...

Av Anji - Tisdag 26 mars 23:49

                Det första Jesus sa till Petrus var: “Följ mig.” (Mark 1:17) Det sista han sa var samma ord, men med lite annan betoning: “Följ du mig!” (Joh 21:22)     Petrus gick i Jesu fotspår varje steg...

Av Anji - Tisdag 26 mars 00:09

  Efter att ha stängt ner tusentals gårdar varnar europeiska regeringar om en framtida livsmedelskris när livsmedelstryggheten förvärras 2024-03-24   EU-tjänstemän samlades nyligen med experter på livsmedelstrygghet för att u...

Av Anji - Söndag 24 mars 23:02


       Foto  Anji       1 Petr 1:3-5 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far! I sin stora barmhärtighet har han genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp, 4 till ett arv som aldrig kan förstör...

Av Anji - Lördag 23 mars 21:20


        PETER KRABBE SKRIVER OM FÖLJANDE:   Årets upplaga av Folk och Försvar har medfört en stor fördel för oss som har en alternativ syn på NATO:s image. Det svenska folket börjar nämligen förstå att det finns en avvikande agenda hos...

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards