Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Bibelord

Av Anji - 23 maj 2022 22:39

 

 

https://www.alltombibeln.se/bibelfakta/kvinnoribibeln.htm

 

 

 

I länken kan du läsa från sidan 'Allt om Bibeln', och där läser

 

du om Kvinnorna i bibeln, vilka var de och vad gjorde de?

 

Mycket intressant.

 

 

/Anji

 

 

 

 

Av Anji - 28 april 2022 00:47



LÅT JESUS GÖRA DIG FRI!!

 

/Anji

 

Den Sonen gör fri är verkligen FRI!!!

 

 

 

 

  

Av Anji - 25 april 2022 23:15

 

Man vill ta bort Guds ord. Läs artikel av Jon-Are Pedersen

 

https://theholyremnant.blogspot.com/2019/09/vem-ar-det-som-tas-bort-i-2-thess-26-7.html

 

Får jag våga mig på en utläggning av Guds ord som kanske inte många håller med mig om?

2 Thess 2:6-7 Och nu vet ni vad som hindrar så att han först kan uppenbaras i sin egen tid. För laglöshetens hemlighet är redan verksam, men bara till dess att han som nu hindrar har tagits bort.

Jag vet att många undervisar om att detta talar om den Helige Ande, men den Helige Ande är Allestädesnärvarande. Även Pre-trib menar att det är den Helige Ande som måste tas bort, men utan den Helige Ande kan ingen bli frälst eller pånyttfödd. Det blir därför en logisk kullerbytta om den Helige Ande tas bort, eftersom Pre-Trib menar att dessa som kommer ur den stora vedermödan och beskrivs i Upp. 7:14,  är de som blir frälsta då.


Guds Ord Måste Undanröjas

Jag anser att det är Guds ord (Bibeln) som måste undanröjas för att laglöshetens människa kan träda fram. Om Guds ord tas bort, kommer fler och fler gå vilse och bort från sanningens evangelium, och får heller inte rätt undervisning. 
Jesus är Guds Ord: I begynnelsen var Ordet och Ordet var Gud och Ordet var hos GudJoh 1:1

Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, den härlighet som den Enfödde har av Fadern, full av nåd och sanning. Joh 1:14

Så här tänker jag i detta!När Jesus gick här på jorden var det de religiösa ledarna som på allt sätt försökte röja undan Jesus, och han tillät dem döda honom. Efter hans uppståndelse blev det än värre för fariseerna när lärjungarna började predika Jesus Kristus såsom korsfäst. Från att ha varit EN blev det 120. Från 120 till 500 och sen 3000 och så vidare. De religiösa ledarna var ursinniga på “den där vägen” och försökte på allt sätt stoppa Guds verk. Men det ledde bara till att Jesu lärjungar spreds till hela den då kända världen.


Historiskt sett så har RKK försökt undanröja Guds ord genom omskrivningar, genom att ändra fokus från Jesus till Maria, från att tillåta endast prästerna att predika från Bibeln och då bara på latin. Det har alltid varit en förföljelse mot de sanna kristna för att röja bort Guds sanna evangelium och sanna vittnen. Många fick sätta livet till för att försvara det skrivna Ordet. Det läser vi om i Fox’s book of Martyrs!
När det inte lyckades försökte de skriva om Bibelns grundtext, och gav oss Westcott/Horts och senare Nestle/Arlands sammelsurium av grundtext, som ligger till grund för alla världens biblar idag, utom Tynedales, Luthers, King James, Gustav Wasas bibel och vår moderna Reformationsbibel.


I och med världens globalisering har det äntligen blivit möjligt att påverka hela länders mentalitet genom t.ex Internet och nyhetsuppdateringar som görs blixtsnabbt. Vi överösas av orenhet genom tv, radio, tidningar och internet. Allt för att ta bort vårt vittnesbörd. Det finns också nu en helt annan möjlighet för den onde att isolera oss kristna, vända hela länder och samhällen emot oss, att förnedra och håna oss och det i ett aldrig tidigare omfång och kraft. Det pågår en mörkrets indoktrinering.


Vi vet också att Guds ord är våra fötters lykta, och ett ljus på vår stig. Och när vi bevarar Guds ord i våra hjärtan är vi världens ljus, som Jesus säger i Matteus 5:14.
Och därför menar jag att det är Guds ord, det skrivna Ordet som måste röjas ur vägen (det har gjorts genom parafraser och subtila ändringar under längre tid) för att laglöshetens människa, den nya världens människa ska kunna framträda. För så länge Guds rena ord predikas är vi salt och ljus i den här världen, som förhindrar förruttnelsen. Tas Gud ord bort från kyrkor och församlingar eller tas vår möjlighet att predika mot synden bort kan ingen omvända sig och ta emot Guds nåd och laglösheten breder ut sig!


Vi kommer få se mer och mer censur, mer och mer förlöjligande. Och de som inte faller bort då kommer förföljas mentalt och fysiskt. Och glöm inte, att det brukar vara de religiösa “bröderna” som är de första att förfölja de troende.

Gal 4:29 Men liksom den som var född efter köttet då förföljde honom som var född efter Anden, så är det också nu.

Joh 16:1-3 Detta har jag sagt till er, för att ni inte ska komma på fall. De ska utesluta er ur synagogorna (grek. för församlingarna), ja, den tid kommer, när var och en som dödar er ska tro att de utför en tjänst åt Gud. Och detta ska de göra mot er, därför att de inte känner Fadern, inte heller mig.

Slutord

 

Paulus skriver att laglöshetensG458 hemlighet redan är verksam, men bara till dess att han som nu hindrar har tagits bort. Är inte det precis vad Jesus säger i Matt. 24:12 ”Och därför att ondskan [laglöshetenG458tilltar, ska kärleken kallna hos många.” Saltet förlorar sin sälta, och duger bara till att trampas ner. (Matt. 5:13).

 

När Sanningen (Jesus Joh. 14:6) tas bort ur vår undervisning, när korset förlorar sin kraft (1 Kor. 1:18, 23, 2:2), när församlingen söker det som är här nere istället för det som är där ovan (Kol. 3:1-2), när det inte är skillnad på Guds församling och världens barn, då har laglöshetens hemlighet uppnått sitt mål.

 

/Jon-Are P

 

 

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 5 april 2022 22:59

Han vill göra oss starka

 

Psalm 102 i Psaltaren läser vi: "Jag får ingen sömn och har blivit lik en ensam fågel på taket."

 

Alla som ligger på smärtans läger får erfara något dylikt. I all synnerhet blir sömnlösheten en tung börda att bära. Och dock är inte den egentliga sömnlösheten, enligt läkarna, så farlig som den fruktan och spänning som orsakar sömnlöshet. Sömnlösheten för med sig själslig trötthet, och denna trötthet gör i sin tur sjukbädden svårare. Job kunde gott ha yttrat vad vi citerat från Psaltaren. Han led inte bara av sömnlöshet utan även av mardrömmar. Han anklagar Herren för att Herren också pinar honom med skräckdrömmar. Men satsens senare del passar lika väl in på honom. Job kände sig outsägligt ensam. Barnen hade dött. Hustrun förstod honom inte. Vännerna blev allt mera främmande. Tidvis tyckte han sig mol allena, övergiven också av Gud.

 

En sådan själens stora ensamhet tycks också höra till Guds uppfostringsmetoder. Var och en som i någon mån fått uppleva detta, vet, att det är så. Vart syftar Herren, då han mången gång för oss in i en stor ensamhet på sjukbädden? Han vill göra oss starka. Många kan nog förefalla starka, så länge de är tillsammans med andra, men när ensamheten drabbar dem, märker de snart, att deras styrka bara berodde på att de fick stöd av andra.

 

Herren för oss in i ensamheten för att göra oss så starka, att vi inte är beroende av stöd från människorna omkring oss. Kanske många av oss också har erfarit detta efter ett sådant skede i vårt liv. Du har kommit ut ur lidandets eldprov mindre beroende av människor än förr och självständigare än förut. Frukta därför inte heller för den erfarenheten, att du får känna dig mycket ensam. Den känslan är annars inte alls så sällsynt som många tror. Det finns ett stort antal ensamma människor i världen, och de flesta klagar över sin ensamhet.

 

Herren vill fostra dig till en sådan människa, som inte klagar över sin ensamhet utan förhåller sig till den med full förståelse. Han försöker lära dig att leva i absolut beroende av honom, men det lär du dig inte, förrän alla stöd och kryckor tas ifrån dig och du måste stå på egna ben. När du lärt dig leva i absolut beroende av Gud, blir du fri från människoslaveri. Du lägger inte längre så stor vikt vid vad människorna säger om dig. Det är viktigast för dig att veta, vad Herren tänker om dig. Och på det sättet anpassar du dina steg efter Jesu Kristi steg. Men den som vill vandra i Jesu Kristi fotspår, måste alltid vara villig att också vandra mycket ensam. Och pinolägret kan just stärka dig i en sådan självständighet.

 

Herre, jag tackar dig, att du vill fostra mig till en sådan människa, som helt och hållet och i allt sätter sin lit till dig ensam. Tack, att du vill befria mig från människoslaveri och göra mig till en sådan människa, som bara lyssnar till din stämma och följer endast dig. Stärk mig i min stora ensamhet, så att jag blir ett bättre redskap i din hand.

Bibelord att meditera över: Jes 40: 27-31Joh 16: 21-22.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.

 

/Anji

Av Anji - 4 april 2022 22:41



BIBELORDET:

PSALM Kapitel 146

Herren vår hjälpare

1 Halleluja!Lova Herren, min själ!2 Jag vill lova Herren så länge jag lever,lovsjunga min Gudså länge jag är till.3 Lita inte till furstar,till människors barn som inte kan frälsa.4 Deras ande lämnar dem,de blir jord igen.Den dagen går deras planer om intet.5 Salig är den som har Jakobs Gud till sin hjälpare,som sätter sitt hopp till Herren sin Gud,6 till honom som har gjort himmel och jord och hav och allt som finns i dem,som är trofast för evigt,7 som skipar rätt för de förtryckta och ger bröd åt de hungriga.Herren befriar de fångna,8 Herren öppnar de blindas ögon,Herren reser upp de nerböjda,Herren älskar de rättfärdiga,9 Herren bevarar främlingar och stöder faderlösa och änkor,men de gudlösas väg gör han krokig.10 Herren är kung för evigt,din Gud, Sion,från släkte till släkte. Halleluja!



Låt mig få en stilla stund med Jesus,
när jag dignar under dagens strid.
Låt mig vid Hans helga fot få sitta,
när en storm har grumlat själens frid.

Låt mig få en stilla stund med Jesus,
när jag frestas och min tro är svag.
Jag vill fly till Honom, när det mörknar,
Han kan vända natten uti dag.

Låt mig få en stilla stund med Jesus,
Han som burit smärtans törnekrans.
Jag vill säga Honom allt, som tynger.
Intet öra lyssnar såsom Hans.

Låt mig vila vid Hans ömma hjärta.
Uti världen är så tomt och kallt.
O, jag längtar att Hans röst få höra,
längtar att få säga Honom allt.

 

Elsa Eklund.


/Anji

 

Av Anji - 31 mars 2022 17:11

 

 

Vi är barn till en segrare, vi som tror. HAN heter JESUS.

 

TROR DU? Jag hoppas att du gett ditt liv åt Jesus, för bara då kan du vandra i trygghet!

Ps 22:20

Men du, Herre ,var inte långt borta!Du min styrka,skynda till min hjälp!

Ps 27:9

Dölj inte ditt ansikte för mig,avvisa inte din tjänare i vrede,du som har varit min hjälp.Släpp mig inte, överge mig inte,du min frälsnings Gud.

Ps 33:20

Vår själ väntar på Herren ,han är vår hjälp och vår sköld.

Ps 40:18

Jag är betryckt och fattig,men Herren tänker på mig.Du är min hjälp och befriare.Min Gud, dröj inte!

Ps 46:2

Gud är vår tillflykt och styrka,en hjälp i nöden, väl beprövad .

Ps 121:2

Min hjälp kommer från Herren ,som har gjort himmel och jord.

Ords 13:14Den vises undervisning är en källa till liv, en hjälp att undgå dödens snaror.
Jes 10:3Vad skall ni göra på räkenskapsdagen, när förödelsen kommer fjärran ifrån? Till vem skall ni fly för att få hjälp, och var skall ni göra av era rikedomar?
Jes 31:2Men också han är vis, och låter olyckan komma. Han tar inte tillbaka sina ord. Han reser sig uppmot de ondas hus och mot hjälp från ogärningsmän.

Neka inte den behövande
din hjälp, när det står i din makt att ge den.

Lyssna! Jag, Paulus, säger er att om ni låter omskära er, kommer inte Kristus att vara till någon hjälp för er .
för jag vet att allt detta kommer att leda till min frälsning genom er förbön och Jesu Kristi Andes hjälp.
för han var nära döden i sitt arbete för Kristus. Han satte sitt liv på spel för att ge mig den hjälp som ni inte kunde ge.
Ja, även dig, trofaste medarbetare , ber jag: hjälp dessa kvinnor som har kämpat med mig i evangeliets tjänst, tillsammans med Clemens och mina andra medarbetare som har sina namn i livets bok.
Lukas är den ende som är kvar hos mig. Ta med dig Markus hit, han är till god hjälp i min tjänst.
När jag försvarade mig första gången var det ingen som kom till min hjälp, utan alla övergav mig. Hoppas det inte tillräknas dem.
Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.
Med hjälp av Silvanus , som jag anser vara en trofast broder, har jag skrivit kort till er för att förmana er och bekräfta att detta är Guds sanna nåd. Stå fasta i den .

2 Petr 2:3

I sin girighet kommer de att utnyttja er med hjälp av falska argument. Men domen över dem är verksam sedan länge, och deras undergång sover inte.

'''''''''''''''

Gud är god! HAN har evigt liv att ge!!

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards