Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Förtröstan

Av Anji - 31 december 2020 20:00


"Bliven stilla och besinnen, att jag är Gud!"  Ps 46:11

 

FINNS det någon ton i kören lika verkningsfull som pausen! Finns det något ord i hela Psaltaren mer vältaligt än detta enda ord: Sela (paus)?

Finns det någonting mer överväldigande och allvarsmättat än den tystnad som föregår stormens utbrott eller det sällsamma lugn, vilket förebådar någon omvälvning i naturen? Finns det något som så kan gripa våra hjärtan som stillheten.

 

Den människa, som vill upphöra att leva för sig själv, får erfara "Guds frid, som övergår allt förstånd", "en stillhet och förtröstan", som är källan till all styrka, en ljuv frid, som intet kan rubba, en djup vila, som världen varken kan giva eller taga.

I hjärtats fördolda finns en fridens plats, varest Gud bor. Om vi blott vilja det, få vi träda in där och förnimma Hans stilla, milda röst, sedan vi bjudit alla andra röster tystna.

 

Det finns på varje hjul, också på det som snabbast rullar kring sin axel, ett ställe i mitten, där ingen rörelse förekommer. På samma sätt borde det i det rastlösaste liv finnas en plats, där vi äro ensamma med Gud, i Hans eviga stillhet.

Det finns blott en väg att lära känna Gud. "Bliven stilla och besinnen." "Herren, är i sitt heliga tempel. Hela jorden, vare stilla inför honom."

 

Kärleksfulle Fader, stundom ha vi vandrat under en stjärnlös himmel, som höljt oss i mörker. Vi trodde, att varken måne eller stjärnor mer skulle lysa, och att vi aldrig skulle få se solen gå upp. Det dystra mörkret låg liksom evighetstungt över oss. Och ur mörkret talade ingen hugsvalande stämma för att hela vårt förkrossade hjärta.

Vi hade med glädje hälsat ett starkt dån, som gjort slut på den plågsamma stillheten i natten, vilken ruvade över oss.

 

Men Din röst, den eviga kärlekens milda viskning, talade till våra förkrossade och blödande hjärtan ljuvligare än vinden, då den blåser genom eolsharpan. Det var Din "stilla, milda röst", som talade till oss. Vi lyssnade och vi hörde. Vi skådade och sågo Ditt ansikte stråla av kärlekens ljus. Och då vi hörde Din röst och sågo Ditt ansikte, fingo vi nytt liv, liksom vissnade blommor vederkvickas efter sommarregnet.

 

"I min andes fördoldaste djup smyger fram
en så underbar, skön melodi,
som en försmak av himlens osägliga ro,
när all jordlivets strid är förbi.

O, jag vilar så säll i Guds ljuvliga frid,
vilar stilla i Jesu förvar.
Ingen fara mig når varken dag eller natt,
i Hans kärlek min trygghet jag har.
"
 

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.

GOTT NYTT ÅR!   

 

/Anji



Av Anji - 20 oktober 2020 20:14

 

 

Kom ihåg

 

Utan Gud är vi ingenting, utan honom har vi ingenting, utan honom kommer vi inte orka ta oss igenom det som livet sätter oss på prov av. Låt Gud bli din styrka, låt din svaghet bli att be om hjälp. Att be om hjälp är inget fel på, ensam är inte stark, Gud vet vad vi behöver, Gud vet vad vi kommer gå igenom, han vet vad du klarar av, han vet när du inte orkar mera, det är då han bär dig, låter dig vila och pusta ut och förbli i hans kärlek. Låt dig inte luras av satan att få dig på fall, Gud är din styrka och ditt ljus.

 

Ps 30:7 Jag sade i min trygghet: “Jag ska aldrig vackla.”
Ps 40:5 Salig är den som har Herren till sin trygghet och inte vänder sig till de stolta, de som viker av till lögn.
Ps 71:5 för du är mitt hopp, Herre, Herre, min trygghet ända från min ungdom.
Ps 73:12 Sådana är de gudlösa, ständigt trygga med växande rikedom.
Ps 78:53 Han ledde dem tryggt, de behövde inte vara rädda, deras fiender svaldes av havet.

Ps 122:7 Låt det råda frid inom dina murar, trygghet i dina borgar.
Ps 141:10 Låt de gudlösa fastna i sina egna nät medan jag går trygg förbi.
Ord 1:33 Men den som lyssnar till mig ska bo i trygghet och inte behöva frukta något ont.”
Ord 3:17 Hennes vägar är ljuvliga vägar, alla hennes stigar är trygga.
Ord 3:23 Då ska du vandra trygg på din väg, din fot ska inte slinta.

 

Lita på Gud.

 

/Anji

 

Av Anji - 20 september 2020 20:02


"In every thing give thanks: for this is the will of God in Christ

 

Jesus concerning you."


1 Thessalonians 5:18 (KJV)

 

1 Thess 5:18  och tacka Gud i allt. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. 

 


1 Tim 4:4Allt som Gud har skapat är gott, och inget är förkastligt när det tas emot med tacksägels

 

1 Tim 1:12Jag tackar honom som har gett mig kraft, Kristus Jesus vår Herre, för att han ansåg mig värd förtroende och tog mig i sin tjänst,

 


1 Thess 2:13Därför tackar vi alltid Gud för att ni tog emot Guds ord som vi predikade och tog det till er, inte som människors ord utan så som det verkligen är: Guds ord som är verksamt i er som tror.
1 Thess 3:9Hur kan vi tacka Gud nog för er, för all den glädje som ni är för oss inför vår Gud?

 

 

/Anji

Av Anji - 3 augusti 2020 23:30



Läs texten om att vara ett Guds barn och försöka ta sig igenom det som är i världen och komma till himmelen.

Bilden kan innehålla: text där det står ”fyou are a Christian you are not a citizen of this world trying to get to heaven; you are a citizen of heaven making your way through this world.”


"Dearly beloved, I beseech you as strangers and pilgrims, abstain from fleshly lusts, which war against the soul;"- 1 Peter 2:11 KJV

"If ye then be risen with Christ, seek those things which are above, where Christ sitteth on the right hand of God. Set your affection on things above, not on things on the earth. For ye are dead, and your life is hid with Christ in God."- Colossians 3:1-3 KJV

"Let not your heart be troubled: ye believe in God, believe also in me. In my Father's house are many mansions: if it were not so, I would have told you. I go to prepare a place for you. And if I go and prepare a place for you, I will come again, and receive you unto myself; that where I am, there ye may be also."- John 14:1-3 KJV

 

 

/Anji

Av Anji - 22 juli 2020 22:49

 

1 Petrus 1: 6-7 

 

6. Var därför glada, även om ni nu en liten tid måste utstå olika prövningar.

 

7 Äktheten i er tro är långt mer värd än guld, som är

 

förgängligt men ändå prövas i eld.

 

På samma sätt prövas er tro för att sedan bli till lov, pris och

 

ära när Jesus Kristus uppenbarar sig.

 

 

:::::::::::::::::::::: Många går igenom många många prövningar och det är INTE lätt att vara i dem. Men Herren hjälper oss i dem och vi kommer att klara av sådant vi inte trodde vi skulle vara med om. ::::::::::::::::

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 16 juli 2020 22:59

Att vila i Herrens hand

 

 

Herren säger: "Se, jag lever i evigheternas evigheter och har nycklarna till döden och dödsriket" Upp 1: 18.

Är varje människas dödsögonblick bestämt redan före hennes födelse? Nej. Det ser vi till exempel i konung Hiskias liv. Vi läser i Jesajas boks 38:de kapitel: "Vid den tiden blev Hiskia dödssjuk; och profeten Jesaja, Amos' son, kom till honom och sade till honom:

"Så säger Herren: Beställ om ditt hus; ty du måste dö och skall icke tillfriskna." Då vände Hiskia sitt ansikte mot väggen och bad till Herren. — Då kom Herrens ord till Jesaja; han sade: 'Gå och säg till Hiskia: Så säger Herren, din fader Davids Gud: Jag har hört din bön, jag har sett dina tårar. Se, jag skall föröka din livstid med femton år.

 

"Vi ser alltså, att Herren kan förlänga en människas liv, när han finner det lämpligt. Många småttingar skulle ha dött, om inte goda läkare hade skyndat till deras hjälp som Herrens redskap. Många sjuka skulle ha gått över gränsen, om inte skickliga kirurger hade kommit till undsättning. Herren kan således förlänga en människas livstid, då han så finner för gott. Och därför måste vi säga, att ingens dödsdag är bestämd före födelsen. Men fastän det är på det sättet, måste vi dock minnas, att Herren ensam har livets och dödens nycklar. Inte ens de bästa läkare förmår något, då en människas dödsstund är inne. Också detta har vi många gånger fått erfara.

 

Därför är det gott att minnas, att ingen dör förr eller senare än Herren har bestämt. Ingen dör av en tillfällighet, fastän många bilolyckor kan verka slumpartade. Livet beror inte någonsin på en blind slump, det är i Herrens hand. Därför är det viktigt, att vi på sjuk-bädden gör som Hiskia: vänder oss till Herren. Vi får som Hiskia be, att Herren skall förlänga vårt liv, om det så skulle kunna bli andra till välsignelse. Och om Herren verkligen anser det, så kommer han att förlänga det.

 

Det viktigaste av allt är bara, att vi i alla förhållanden vilar i Herrens händer och i hans vilja och i våra medmänniskor endast ser Herrens redskap. Detta hjälper oss att bli fria från den inre spänning, som ibland vill få makt med oss, när vi tänker på vår sista stund. Den kommer inte en sekund tidigare eller senare än Herren bestämt. Och Herren har bestämt, att den skall komma vid den för oss allra lägligaste tidpunkten.

 

Månget dödsfall är för oss en gåta. Då ett fem dagar gammalt spädbarn går in i evigheten, förstår vi inte, varför det alls blivit fött. Då en lovande yngling rycks bort i livets blommande vår, känns också detta som ett hårt slag av "ödet". Men bakom allt detta står den Herre, som ensam har dödens och dödsrikets nycklar. Han ensam är den, som kan öppna och tillsluta. Ingen annan. Må detta vara vår tröst också inför gåtfulla dödsfall och när vår egen dödsstund är inne.

 

Herre, lär mig betänka, att jag måste dö, så att jag får ett vist hjärta. Hjälp mig att i allt nöja mig med din vilja, också inför ofattbara dödsfall. Hjälp mig också att med glädje lämna denna värld, 'när min egen dödsstund är inne.

Bibelord:  Job 14:1-5, Fil 1:21-25

 

/Anji

 

 

 


Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.

Av Anji - 14 juli 2020 22:40

Lidandets välsignelse

 

Det framgår tydligt av Guds Ord, att avsikten med lidandet alltid är välsignelse. Trots detta blir lidandet inte alltid till välsignelse. I lidandet gömmer sig också en stor fara. Lidandet kan göra en människa alldeles ohyggligt bitter.

Vi har mött också sådana människor. Själasörjaren kommer ofta i kontakt med människor, som blivit förhärdade av lidandet. Sådana människor är djupt beklagansvärda. De väcker nog i oss en stark känsla av motvilja, för om nu alla människor i någon mån är egocentriska, så ser den förhärdade inte längre just något annat i världen än sig själv.

 

Lidandet, vars ändamål var att verka en större ödmjukhet, har åstadkommit en ännu värre stolthet. Lidandet, vars ändamål var att verka som en reningseld, fick inte tillfälle att rena, utan smutsade människosjälen ännu mera. Dessa människor behöver vårt verkliga medlidande mer än några andra. Också i detta avseende ger Jobs bok oss vägledning.

 

Job var otvivelaktigt en mycket bitter man. Han var förbittrad på Gud därför att han inte förstod, varför han prövades så hårt. Och vännernas brist på förståelse bara ökade bitterheten i hans hjärta. Men Jobs bok slutar med att Gud genom lidandet blev honom ännu kärare än förut, så fort han lärde sig förstå, att han inte kunde fatta lidandets hemlighet.

 

Lidandet gömmer alltid en hemlighet, som antingen kan mjuka upp en människas hårda hjärta eller göra det ännu hårdare än förut Om människan inte ser Guds hand bakom lidandet, blir hon lätt förhärdad. Om människan inte förstår avsikten med lidandet, blir hon bitter och hjärtat blir hårdare än granit. Då kan hon vräka ur sig fruktansvärda ord både mot Gud och människor och mot hela livet.

 

Vi vet att Luther genomled ett sådant skede, då han trodde sig vara en av de människor, som Herren redan på förhand bestämt till förtappelse och för vilken det därför var alldeles utsiktslöst att ens söka en nådig Gud. Han var nära att förbanna Gud. Men när han blev varse Guds nådiga hand bakom lidandena och Guds nådiga avsikter med hans lidande, mjuknade hans hjärta och hans lidanden blev till välsignelse, inte endast för honom själv utan genom honom också för tusentals andra människor.

 

Därför, akta dig för bitterheten som för din värsta fiende. Själafienden ensam fröjdar sig, om du i Guds hand blir hård och förhärdad. Herren gläder sig, om du tar ditt lidande ur hans hand och börjar förstå, att det blivit dig sänt till välsignelse. Av människans inre ställningstagande till lidandena beror det, om de blir till välsignelse eller förbannelse. Låt oss därför förhålla oss till dem på rätt sätt.

 

Herre, jag erkänner inför dig, att
jag många gånger har blivit bitter,
inte endast på dig utan också på
många människor, då de som dina
redskap förorsakat mig mycken nöd.
Jag ber dig om förlåtelse för detta
mitt sinnelag och ber: Bevara mig i
dag från att bli bitter på dig eller på
människor. Ge mig nåd att stilla vila
i din hand och tro, att också de
svåraste erfarenheterna en gång
samverkar till det bästa.

Bibelord att meditera över: Hebr 12:5-12

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.

 

 

/Anji




Av Anji - 1 juli 2020 21:10

Bible Verses About Faith:by melissagarsia GUD HJÄLPER I ALLT, i både glädje och sorg.


Heb 6:18Så skulle vi, genom två orubbliga uttalanden, där Gud omöjligt kan ljuga, få en kraftig uppmuntran, vi som har sökt vår tillflykt i att hålla fast vid det hopp vi har framför oss.
Heb 11:6Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom.
Mark 10:27Jesus såg på dem och sade: “För människor är det omöjligt, men inte för Gud. För Gud är allting möjligt.”
Luk 1:37för ingenting är omöjligt för Gud.”
Luk 18:27Han svarade: “Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.”
Rom 8:3

Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden.

 



/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards