Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Kärlek

Av Anji - 6 december 2021 23:58


På många håll i världen är det inte alls lätt att vara en kristen. Så var det förr och så är det nu. Paulus skriver i sina brev i bibeln vad en kristen kommer att få utstå.Men den kristne ger inte upp, utan följer Jesus och Guds ord.


*Vi är trogna Herren, vare sig andra hedrar oss eller föraktar oss, vare sig de kritiserar oss eller rekommenderar oss.Vi är ärliga, men blir kallade lögnare. Världen struntar i oss, men Gud känner oss. Vi lever i dödens närhet men är fortfarande vid liv.Vi har blivit skadade, men har räddats från döden.Vi är bedrövade, men samtidigt har vi vår glädje i Herren.Vi är fattiga, men vi ger rika andliga gåvor till andra.Vi äger ingenting, och ändå njuter vi av allt.** 2 Kor 6:8-10

 

I Sverige har inte förföljelsen börjat mot de kristna ännu, inte så som i andra länder.

Men…den kommer. Då kostar det på att följa Jesus.I Sverige får man tycka o tänka NÄSTAN som man vill….men inte så länge till.

 

Det kommer andra och bistra tider för detta landet och för världen.Vi går mot en världsregering och mot en världsvaluta och mot Antikrists uppdykande.Vi lever i en högst orolig tid.

 

 

/Anji


Av Anji - 30 oktober 2021 23:29

 

 

 

Gud ger mera nåd, när vår börda blir större. När arbetet växer, mer kraft han beter. Vid ökade trångmål hans kärlek fördubblas. När prövningar möta, sin frid han oss ger.

 

Guds kärlek är gränslös, hans nåd är oändlig, Hans kraft ingen människa utforskat än, Ty av sina väldiga, eviga skatter han giver och giver och giver igen.

 

När allt vad vi äga av mod synes svika, När kraften är tömd, fast ej dagen är slut, När vi ha förbrukat var tillgång vi äga, Vår Fader har endast begynt att ge ut.

 

O Herre, för dig vill jag öppna mitt hjärta, I tro ta emot av de skatter du ger Och sedan ge ut, ty ju mera jag giver, Dess mer strömmar kärlek från dig till mig ner.

 

/Annie J F/

 

 

/Anji



Av Anji - 22 oktober 2021 23:34

"Från krigen och av bytet hade de helgat detta för att hålla Herrens hus vid makt". 1 Krön 26-27

 

MATERIELLA krafter lagras i jordens innandömen, i gruvorna, där kolet bildats under längst försvunna tider genom den starka hetta, som bränt upp de stora skogarna. På samma sätt samlas andlig styrka i djupet av vårt väsen just genom den smärta vi icke kunna förstå.

En dag skola vi dock finna, att den vinst bedrövelserna givit, den kom oss i sanning att likna mannen "Storhjärtad" i "Kristens resa" och hjälpte oss att leda våra medsyskon triumferande fram till ''Konungens stad". Men låt oss aldrig glömma, att det här är fråga om ett segerrikt lidande. Den sorg, som tar sig uttryck i ömklig klagan och knöt, är icke till något gagn. Paulus förde icke med sig en stämning av död och begravning, utan drog fram omsvept av en kör av jublande segerröster. Ju större prövningen var, desto mera uppfylldes han av förtröstan och glädje. Från själva offeraltaret hördes han triumferände utbrista: "Men om än mitt blod bliver utgjutet såsom ett drickoffer, när jag förrättar min tempeltjänst och därvid frambär offret av eder tro, så gläder jag mig dock och deltager i allas eder glädje." Herre, hjälp mig att just i dag hämta styrka genom allt det som möter mig!

 
''När ökenvandringen dig synes lång
och livet sorg och smärta bringar,
stäm upp som fågeln på sin gren en sång,
ty sången ger åt själen vingar!
Och vill du lära, hur högt de bära,
så lyft ditt hjärta från gruset,
och med din visa Hans godhet prisa,
som vill dig föra till ljuset!
"

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.



/Anji

Av Anji - 10 oktober 2021 00:18

 

Utbildningsprogram finns det gott om, men alla klarar inte sin utbildning. Gud har också ett utbildningsprogram för dem som vill följa honom. Vad kan det finnas för krav i den utbildningen då?

 

1) Förmåga att vara stilla och lyssna.  2) Ödmjukhet och vilja till att ångra sig.  3) Självkontroll i motgångens stund;   4)  Tålamod till att vänta på att Gud ska ingripa.

 

Klarar man dessa krav? Själv måste jag säga att det under åren som troende varit svårt att rätta sig efter Gud och hans krav, men det går fortfarande framåt och jag känner att jag förstår hans krav mer och mer och varför han ställer dem! och att jag vill vara lydig.  De har ju med det återstående tjänandet och evigheten att göra! Så det är ju inget att grubbla över, utan i stället är det ju bara att ge allt man har i LYDNAD! för att nå ända fram.

Gud vill att vi ska mogna och växa till på alla områden. På vilket område arbetar Gud med dig just nu?



*

Klagovisorna 3:40

Låt oss rannsaka våra vägar och pröva dem,
låt oss vända om till HERREN!
41 Låt oss lyfta upp våra hjärtan och våra händer
till Gud i himlen!
42 Vi har syndat och varit upproriska,
och du har inte förlåtit.

 

*

Villiga till förändring.

*

55 Jag åkallade ditt namn, HERRE, längst nere i gropen.
56 Du har hört min röst, tillslut inte ditt öra
när jag ber om lindring och hjälp.
57 Du kom mig nära när jag åkallade dig,
du sade: “Frukta inte!” /se Jeremia 38:6-13

*

Gud räddar dem som vänder sig till honom.

 

 

/Anji

Av Anji - 5 oktober 2021 22:25



Kan vara en bild av text där det står ”Jesus didn't say 'follow Christians' He said 'follow me'.”



Gud är trofast. Därför tror jag. Han är trofast mot den som älskar honom, även om den människan får lida. Se i bibelorden nedan om vad trofasthet är och vad vi får då vi står fast i tro. Den som står fast kommer att i evig tid få vara hos Gud.

 

 

/Anji

Av Anji - 15 september 2021 23:23

Människovärdet

Text: Yngve Stenfelt

Människan är inte en slump, ett tillfälligheternas spel, utan är skapad av Gud i en plan, i ett syfte att leva livet i gemenskap med Honom i ett högt, intensivt och innerligt förhållande. Älskad av Gud! Hon är ingen robot, utan utrustades redan från början med en fri vilja. Det innebär att hon kan säga sitt ja till denna kärlek och träda in i denna gemenskap med Gud genom Jesus Kristus eller avvisa honom.

När Gud fullbordade sitt skaparverk så skapade han människan till sin avbild – och häri ligger själva grunden till människovärdet. Guds avbild!

“Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem” (1 Mos 1:27).

Den naturliga förbindelsen mellan man och kvinna är starten på ett nytt liv. Livet börjar med befruktningen, här smälter två celler samman och en ny uppstår och livet har tagit sin början för en ny individ. Att dessa självklarheter skall behöva påtalas visar på hur förmörkad vår civilisation blivit.

Gud arbetar i det fördolda i moderlivet med formandet av människan och häri ligger en fortsättning på människovärdets enorma status. Gud formar varje individ och lägger in de trådar i vävnaden som är unikt för varje människa. Ingen är lik den andre men alla är de avbilder av honom!

“Ty du har skapat mina njurar, du sammanvävde mig i min moders liv.Jag tackar dig för att jag är danad så övermåttan underbart; ja, underbara äro dina verk, min själ vet det väl. Benen i min kropp voro icke förborgade för dig, när jag bereddes i det fördolda, när jag bildades i jordens djup. Dina ögon sågo mig, när jag ännu knappast var formad; alla mina dagar blevo uppskrivna i din bok, de voro bestämda, förrän någon av dem hade kommit. Huru outgrundliga äro icke för mig dina tankar, o Gud, huru stor är icke deras mångfald!” (Ps 139: 13-17)

En sak till som är helt enastående – Evigheten!

“Allt har han gjort skönt för sin tid, ja, han har ock lagt evigheten i människornas hjärtan, dock så, att de icke förmå att till fullo, ifrån begynnelsen intill änden, fatta det verk som Gud har gjort” (Pred 3:11).

Hur långt ett jordeliv än blir så är det bara en droppe mot evigheten som aldrig upphör! Därför blir frågan om frälst eller förlorad, himmel eller helvete så angelägen. Förhållandet till Jesus avgör saken!

Och nu kommer jag in på själva tyngdpunkten i människovärdet. Jesus dog och uppstod för alla människor! Gud “kostade på” att betala det högsta pris som någonsin givits för att den i synd fallna människan skulle få en möjlighet till frälsning och gemenskap med Honom. När Jesus utgavs för våra synder blev människovärdet stadfäst för evigt! Inget var dyrbarare för Honom!

“Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv” (Joh 3:16).

Av Anji - 2 september 2021 22:50

Minipredikan Charles Spurgeon:

 

“Men det skall ske, att var och en som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst (befriad, eng övers).” Joel 2: 3.

 

VARFÖR åkallar jag icke Hans namn? Varför löper jag i väg till grannarna, fastän Gud är så nära och vill höra mitt svagaste böneljud? Varför sätter jag mig ned och uppgör planer och söker finna utvägar? Varför icke med detsamma kasta både mig själv och min börda, på Herren? Den bäste löparen ilar framåt. Varför löper jag icke direkt till den levande Guden? Förgäves skall jag av någon annan vänta hjälpen. Av Herren skall jag få den. Hans gudomliga “skall” borgar därför.

 

Jag behöver icke fråga, då jag åkallar Herrens namn, om löftet gäller mig. Orden “var och en” är mycket omfattande, de famnar alla. Uttrycket “var och en” innesluter också mig, ty det åsyftar varje själ, som åkallar Herren. Jag vill därför lyda uppmaningen i texten och genast åkalla Herrens härliga namn, åkalla Honom, som givit ett så rikt och stort löfte.

 

Jag är i djupt trångmål och kan ej finna någon utväg. Men det är icke heller min sak. Han som givit löftet, har medel och vet råd att uppfylla det. Det tillkommar blott mig att lyda Hans befallning och icke bestämma över Hans rådslag, jag är Hans tjänare och icke Hans rådgivare. Jag åkallar Honom, och Han svarar mig.

 

 C. H. Spurgeon

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards