Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Gud är god

Av Anji - 12 november 2023 15:14

 

 

 

 

 

Guds närvaro i våra liv kan vi få. 

 

Gud är allsmäktig och allestädes närvarande.

 

 

Om detta kan du läsa i många böcker, men företrädesvis Bibeln. OM detta tränger in i gemene mans hjärta, och fastnar där, då blir det en del av den människan.

De som undervisar i /ur Bibeln försöker undvika den fulla konsekvensen av att berätta detta.

 

Och nämner de det, så blir det så lite att det mister sin innebörd.

 

De gör så för att att de har fruktan att bli kallade Panteister.

 

Vad är Panteism? Det är en villfarelse, som är alltför uppenbar för att egentligen kunna bedraga någon.

 

Den innebär att Gud är detsamma som allt skapat: Naturen och Gud är samma sak. Så är det ej, men i Panteismen tror dessa människor att rör de  t ex vid en sten eller ett löv, ja, då RÖR de vid Gud.

 

På detta sätt att tro förringar man den oförgängliga härlighetens Gud.

Och man avlägsnar helt och hållet den Gudomliga skapelsen från världen och Guds egen Gudomlighet. Genom det som Gud skapat och i det skapade finns en skiljelinje, och skall så vara. För Gud är förutsättningen för allt skapat. Så vill Gud ha det. Han är helt överlägsen Alla sina verk. Han är närvarande i dem, men han ÄR inte de.

 

 

Den kristne människan tänker inte i dessa banor. Den troende vet att Gud är överallt. När 10 miljoner människor på jorden tänker på Gud och tillber honom, då vet de att han är nära dem. Var de än befinner sig, så är han där hos dem. Ingen punkt är närmare Gud än någon annan. 

 

*Alltid har jag funnit löftet sant när jag prövat det. Stort är löftet, men dock lika stor är hans trofasthet.* /C Björkman

 

/Anji

 

Av Anji - 8 november 2023 13:27

 

 

  ”Den som inte är för mig är emot mig, och den som inte hjälper mig skadar mig.”

 

Det är omöjligt att vara neutral inför Kristus. Den som inte aktivt följer honom har tagit ställning emot honom. Var och en som försöker vara neutral i den universiella striden mellan gott och ont väljer i själva verket att bli skild från Gud, den ende som är verkligt god. Att vägra följa Kristus är att ställa sig på djävulens sida.

 

Vid Jesu födelse blev Satans makt och kontroll över mänskligheten störd. I öknen övervann Jesus hans frestelser, och vid uppståndelsen tog Jesus ifrån honom hans starkaste vapen, döden. 

 

En dag kommer Satan att bli betvingad för alltid, (Upp 20:10) och ondskan kommer inte längre att genomsyra världen. Jesus har fullständig makt och auktoritet över Satan och hans styrkor.

 

”Ett stycke trä som tecknar våldets märken, och tydligast av alla kärlekens. Ett stycke trä, solkat utav blod och tårar blir livets, hoppets segertecken.” / B Karlsson

 

 

 

/Anji

 


Av Anji - 27 oktober 2023 23:41

KRIG, Oroligheter

 

 

På många håll i världen är det inte alls lätt att vara en kristen. Så var det förr och så är det nu. Paulus skriver i sina brev i bibeln vad en kristen kommer att få utstå.Men den kristne ger inte upp, utan han, hon, följer Jesus och Guds ord.

 

*Vi är trogna Herren, vare sig andra hedrar oss eller föraktar oss, vare sig de kritiserar oss eller rekommenderar oss.Vi är ärliga, men blir kallade lögnare. Världen struntar i oss, men Gud känner oss. Vi lever i dödens närhet men är fortfarande vid liv.Vi har blivit skadade, men har räddats från döden.Vi är bedrövade, men samtidigt har vi vår glädje i Herren.Vi är fattiga, men vi ger rika andliga gåvor till andra.Vi äger ingenting, och ändå njuter vi av allt.** 2 Kor 6:8-10

 

 

I Sverige har inte förföljelsen börjat mot de kristna ännu, inte så som i andra länder.

Men…den kommer. Då kostar det på att följa Jesus.I Sverige får man tycka o tänka NÄSTAN som man vill….men inte så länge till. Det kommer andra och bistra tider för detta landet och för världen.Vi går mot en världsregering och mot en världsvaluta och mot Antikrists uppdykande.Vi lever i en högst orolig tid.

 

/Anji

 

 

Detta innehåller en bild av: 100 Inspirational and Motivational Quotes of All Time! (3) - LifeHack

 

 

Detta innehåller en bild av:





 

Av Anji - 14 september 2023 20:01

 


Trösten, trösten mitt folk, säger eder Gud.” 

Jesaja 40:1

 

BLIV en rik tröstare. Detta hörde till profetens mission. Världen är full av bedrövade hjärtan. Du behöver fostras för denna stora uppgift, och din fostran kräver ett högt pris. Du måste genomgå samma lidanden, som sarga och slita oräkneliga hjärtan. Sålunda kommer ditt eget liv att likna ett sjukhus, där du blir undervisad i den gudomliga konsten att tröst. Du får se dina egna sår blöda, på det att den store Läkaren genom att förbinda dina sår må lära dig att bringa förstahandshjälp åt de sårade du möter. Kanhända står du spörjande inför det lidande du nu genomlever. Bida tills tio år svunnit hän, och förvisso skall du möta många, som äro i samma betryck. Du skall få tala om för dem, huru du lidit och blivit hugsvalad samt bringa dem de tröstemedel, som du själv undfått av Herren. Då du möter den ivriga blicken och ser, huru det gryende hoppet förjagar förtvivlans skuggor från själens himmel, skall det bli möjligt för dig att förstå ditt genomgångna lidande. Och du skall med tacksamhet till Gud minnas den aga, som beredde ditt hjärta att förstå och hjälpa de olyckliga.

 

Vem helar bäst en själ, som är bedrövad,
om ej en kristen, som har varit prövad?
Var finner du i sorgen och i smärtan
en modersfamn, om ej i brustna hjärtan?

Vi måste själva såras för att hela
och lida för att kunna sorgen dela,
och detta är måhända hemligheten
av nöder, vilkas orsak I ej veten.
E. Gustafson

 

 

/Anji

Av Anji - 3 september 2023 17:28


Gud är en god Gud och han vill ge dig allt av kärlek och lycka. Gud sträcker sig mot sitt folk med en kärlek och omtanke som aldrig förändras.

 

Han vill ge dem det allra bästa, men de måste ta emot hans erbjudande. Efter alla varningar för synd är denna påminnelse om Guds kärlek som en frisk fläkt i öknen. 

 

Om du söker Guds kärlek på allvar kommer du att upptäcka att hans kärlek och vilja att dra dig till sig är starkare än någon annan av hans egenskaper.

 

 

/Anji

 

 

 

Hösten kommer

 

Av Anji - 24 juli 2023 22:43





Luk 9:38Då ropade en man ur folkhopen: ”Mästare, jag ber dig, hjälp min son! Han är mitt enda barn.

Luk 10:25Sedan kom en lag-lärd fram för att pröva honom och frågade: ”Mästare, vad ska jag göra för att få evigt liv?”
Joh 13:13Ni kallar mig Mästare och Herre och det med rätta, för det är jag.
Luk 20:21De frågade honom: ”Mästare, vi vet att du talar och undervisar rätt och inte tar parti för någon utan lär ut sanningen om Guds väg.


Upp 7:15Därför står de inför Guds tron och tjänar honom dag och natt i hans tempel, och han som sitter på tronen ska slå upp sitt tält över dem 

 

 

OBS!    Inga länder regerar, människor regerar inte, nej, bara Gud regerar över människorna.
Det finns inget som heter att vi har tur eller ej, Gud är den som ger oss eller tar ifrån oss,av någon anledning som bara HAN bestämmer om. Han regerar över naturen, över händelser,över allt du kan tänka dig. Han ser och hör allt och bestämmer över allt som sker och inte skett.

 

Jag tror inte att man till fullo INSER VEM Gud ÄR. HAN och bara HAN är Gud.

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 19 juli 2023 22:24

 

 

       

 

Varför låter människor ett helt liv gå, innan de tar emot Gud i sitt hjärta? Varför leker de kurragömma med Gud? Varför bedrövar de Herren med att förneka hans närvaro?

 

Att leka kurragömma med Gud kan bara sluta på ett sätt. Gud kan se igenom oss, Gud kan se igenom träden vi gömmer oss bakom! När en storm är i antågande och vi är rädda för blixten, gömmer vi oss bakom ett träd? Vi måste tänka på att blixten kan slå ner! Och vi letar efter en plats i skogen, där vi kan gömma oss?

”Och de hörde Herren Gud vandra i lutsgården, när dagen började nalkas. Då gömde sig mannen med sin hustru för Herren Guds ansikte bland träden i lustgården.” /1 Mos 3:8/

 

 

Så var det för Adam och Eva, de första människorna, de gömde sig för Gud. De flesta av oss tycks tro att Gud är överallt, men ändå lever vi som om han inte fanns någonstans. Det är synd.

När vi blir smärtsamt medvetna om denna synd bör vi ropa: ”Mot dig allena har jag syndat och gjort vad ont är i dina ögon.” /Ps 51:6/

Då kanske vi fattar: Jag gömde mig för dig, Herre, jag nonchalerade dig, men dina ögon såg mig.

 

 

Bestäm dig för att vara ett barn till Gud, gå in i hans famn, och stanna där, för att behaga honom. Omfamna honom istället för att förneka honom. Du ska veta att du förr eller senare kommer att möta honom, varför inte nu då, med ett villigt hjärta?

 

”Dock, jag, Herren, utrannsakar hjärtat.” /Jeremia 17:10/

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards