Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin BIBELN

Av Anji - 26 september 2023 21:25

 

 

Bibelns Job:    Läs om Job:

”Och Herren välsignade slutet av Jobs levnad ännu mer än begynnelsen.” Job 42: 12.

 

 

GENOM sina prövningar undfick Job sin arvedel och erhöll beviset för sin fromhet.

 

Äro ej mina prövningar avsedda att fördjupa min karaktär och utveckla de kristliga dygder, som jag tidigare ägt blott i ringa mån? Min väg till härligheten går genom mörker, tårar och död. Invid den skrovligaste muren mognar frukten bäst. Jobs prövningar gåvo honom högre tankar om Gud och lägre om honom själv: ”Nu”, utropade han, ”har jag fått se dig med egna ögon”.

 

 

Om jag genom smärta och förlust förnimmer Gud i hans majestät vara mig så nära, att jag böjer mig djupt inför Honom och ber: ”Ske din vilja”, skall vinsten bliva stor. Gud lät Job se en glimt av den kommande härligheten. Under sorgtyngda dagar och nätter, trängde han genom förlåten och kunde säga: ”Jag vet, att min förlossare lever.” Herren välsignade slutet av Jobs levnad ännu mer än begynnelsen.”

 

”Bekymren komma aldrig till en människa utan ett guldmynt i handen.”

 

 

Vad som synes vara en motgång, skall omsider visa sig vara en vinst, om vi blott villigt fortsätta att arbeta och tåligt förbida Gud. Med vilket orubbligt mod ha ej de stora troshjältarna hållit ut! Det finns välsignelser, vilka aldrig kunna erhållas med mindre än att vi tåligt gå in i lidandet. Det finns glädje som blott undfås genom sorg. Det finns uppenbarelser av den gudomliga sanningen, som kunna givas oss först då de jordiska ljusen slocknat. Det finns skördar, som växa först efter det plogbillen utfört sitt verk.



De starkaste själarna ha utgått ur lidandet; de ädlaste karaktärerna äro märkta med ärr. Martyrer ha iklätt sig sin kröningsskrud skimrande av eld, och genom tårar ha de sorgsna fått se himmelens portar.

——————————————————————————–
Från ”Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

 

 

/Anji

 

 

   

 

    

 

 

 

Av Anji - 17 september 2023 21:07


Fostran för evigheten

 

Jag satt en gång vid en väns sjukbädd. Min vän led av en svår, obotlig sjukdom. Han ställde en fråga till mig: "Varför måste jag lida så här länge? Varför tar inte Herren bort mig nu redan? Mitt liv har ju inte längre någon betydelse." Det är till hjälp för den obotligt sjuke att helt och hållet se sitt liv i evighetens ljus och att i sina lidanden se den skola, i vilken han mognar för evigheten.

 

Ungefär detta sade jag till min sjuke vän. Men denna tanke behöver inte vara till uppmuntran och tröst endast för de obotligt sjuka. Vi bör alla få del av den.

 

När vi sålunda lär oss att betrakta prövotiderna i evighetsbelysning, får vårt lidande ett sådant innehåll, att det hjälper oss att bära vår börda på ett jämnare och lugnare sätt än förut. Detta jordeliv är bara en länk i den utvecklingens långa kedja, som sträcker sig från evighet till evighet. Här är allt bara på sitt begynnelsestadium. Också kristenlivet. Först där brister det ut i full blomning.

 

Därför måste vi betrakta vårt liv ur ett vidare perspektiv. Vi lever inte vårt liv bara för detta livet, utan vi lever vårt liv för evighetslivet. Enligt Guds Ord är vårt livs tyngdpunkt i evigheten. Med denna syn för ögonen kan vi ställa våra lidanden i evighetsbelysning, och det gör dem stund för stund lättare att bära.

Herre, lyft min blick att skåda långt in i evigheten, så att jag inte mäter besvärligheterna i detta livet bara med jordisk måttstock utan lär mig att använda evighetsmått.

 

Mycket, som nu syns stort och svårt, krymper då ihop och blir mycket mindre. Och sådana ting, som för många är bagateller, får de rätta evighetsproportionerna.

 

Bibelord att meditera över: 2 Kor 1: 3-7Rom 8: 28-30.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.

 

 

/Anji


 




Av Anji - 16 september 2023 13:45

"Genom dem har han och skänkt oss sina dyrbara och mycket stora löften.2 Petr 1: 4.

 

BYGGER skeppsbyggaren skeppet för att låta det ligga på stapeln? Nej, han bygger det för att det en dag skall lägga ut från hamnen och gå emot stormar och orkaner. Om han ej haft detta för ögonen, hade han varit en dålig skeppsbyggare.

Då Gud skänkte dig tro, ville Han därmed pröva dig. Då Han gav dig löften och bad dig lita på dem, var det sådana som hålla i tider av storm och oro. Tror du, att Gud gör något fuskverk, att Han liknar dem, vilka förfärdiga livbälten, lämpliga att ställas ut i en affär, men som äro till ingen nytta i vattnet?

 

Vi ha hört berättas om svärd, som varit obrukbara i krig, och om skor, som ämnats till försäljning, men som dock aldrig varit av sedda att nyttjas. Guds skor äro av järn och koppar och du kan gå till himlen i dem, utan att de någonsin bli utslitna. Med Hans livbälten kan du simma över tusen oceaner, utan att det är någon fara för att du skulle sjunka. Hans löftesord är avsett att bli prövat — och bestå provet.

 

Intet misshagar Kristus mer än då Han finner, att Hans egna betrakta Honom såsom ett utställningsföremål utan att göra bruk av Hans rikedomar. Han älskar att bliva tagen i anspråk av oss. Det är ej meningen, att vi blott skola se på de välsignelser Han har tillförsäkrat oss, utan att vi skola tillägna oss dem. Herren Jesus är oss given för att vi just nu skola räkna med Honom. Men du gör det icke såsom du borde.

 

O människa, jag besvär dig, behandla icke Guds löften såsom om de vore sällsyntheter, avsedda för ett museum, utan använd dem såsom dagliga tröstekällor. Förtrösta på Herren närhelst än nödens stund är inne.

 

— C. H. Spurgeon

 

"Vår Gud giver löften, vår Gud håller ord,
Hans utsagor kunna ej vika.
Om trångmål och nöd mig än möta på jord,
Gud aldrig sitt löfte kan svika.

Den sökande finner, den bedjande får
långt mera, än ord kunna säga.
Jag aldrig förgäves till Frälsaren går.
Kan skönare lott jag väl äga?

Guds ord som en klippa i väl och i ve
står fast, om än bergen de vika.
Om blott du vill tro, så skall du få se,
Gud aldrig sitt löfte kan svika.
"

Huru kan Gud säga nej till någonting som Han har lovat?

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.


 


/Anji

Av Anji - 14 september 2023 20:01

 


Trösten, trösten mitt folk, säger eder Gud.” 

Jesaja 40:1

 

BLIV en rik tröstare. Detta hörde till profetens mission. Världen är full av bedrövade hjärtan. Du behöver fostras för denna stora uppgift, och din fostran kräver ett högt pris. Du måste genomgå samma lidanden, som sarga och slita oräkneliga hjärtan. Sålunda kommer ditt eget liv att likna ett sjukhus, där du blir undervisad i den gudomliga konsten att tröst. Du får se dina egna sår blöda, på det att den store Läkaren genom att förbinda dina sår må lära dig att bringa förstahandshjälp åt de sårade du möter. Kanhända står du spörjande inför det lidande du nu genomlever. Bida tills tio år svunnit hän, och förvisso skall du möta många, som äro i samma betryck. Du skall få tala om för dem, huru du lidit och blivit hugsvalad samt bringa dem de tröstemedel, som du själv undfått av Herren. Då du möter den ivriga blicken och ser, huru det gryende hoppet förjagar förtvivlans skuggor från själens himmel, skall det bli möjligt för dig att förstå ditt genomgångna lidande. Och du skall med tacksamhet till Gud minnas den aga, som beredde ditt hjärta att förstå och hjälpa de olyckliga.

 

Vem helar bäst en själ, som är bedrövad,
om ej en kristen, som har varit prövad?
Var finner du i sorgen och i smärtan
en modersfamn, om ej i brustna hjärtan?

Vi måste själva såras för att hela
och lida för att kunna sorgen dela,
och detta är måhända hemligheten
av nöder, vilkas orsak I ej veten.
E. Gustafson

 

 

/Anji

Av Anji - 7 september 2023 19:52

 


Jesus känner alla människor, här säger han VÄLKOMMEN TILL

 

DIG, Till ER!

 

  

 

Jag har också blivit räddad! RÄDDAD och FRÄLST och det av NÅD!


Ofrälsta är som vrak i havet, redo att bli uppslukade av satan och hans anhang.
Att bli FUNNEN, ja RÄDDAD av JESUS är det finast en människa kan få vara med om.


ATT BLI RÄDDAD INFÖR EVIGHETEN är något STÖRRE ÄN EN OFRÄLST MÄNNISKA

 

NÅGONSIN  KAN FÖRSTÅ.

 

Det betyder Att säga JA till JESUS och gå med honom.

 

 


”Han har lärt känna min väg. Då Han har prövat mig, skall jag framträda strålande.” Job 23: 10.

 


”Herrens ögon överfara hela jorden, för att han med sin kraft skall bistå dem som med sina hjärtan hängiva sig åt honom.” 2 Krön 16: 9.

 


”Eftersom vi nu hava en stor överstepräst Jesus, Guds Son, så lätom oss hålla fast vid bekännelsen. – Låtom oss därför med frimodighet gå fram till nådens tron, för att vi ma undfå barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.” 

Hebr 4: 14-16.

 

 

/Anji

 


  

Av Anji - 2 september 2023 21:51

 

Kärlek i stället för Gud?

Fråga: På en av stadens kyrkor står det skrivet " Gud är kärlek". Gud = Kärlek. Om det är samma sak varför blanda in Gud som vi har så svårt att göra oss en bild av. Varför inte bara koncentrera oss på Kärleken. Kärleken människor emellan, allt skulle bli så mycket enklare att förstå då. Kärleken mellan människor, det är väl ändå det allt handlar om? (J.S.)

 

 

Svar:  https://alltombibeln.se/bibelfragan/gudkarlek.htm

 

Gud är visserligen kärlek, men inte bara kärlek. Det handlar alltså inte om två synonyma begrepp där vi kan välja att använda vilket som helst.

Gud är kärlek på samma sätt som vinter är kyla. Kylan är alltså det som främst karakteriserar vintern, men vinter är också halka, slalom, is, stormar, pulkaåkning, snö, slask etc etc. På samma sätt är visserligen kärlek det som främst karakteriserar Gud, men Gud är också rättfärdighet, makt, kunskap, vishet, evig, allsmäktighet, trofasthet etc etc. Och främst av allt - Gud är inte bara en eller flera egenskaper, utan ett personligt väsen med en vilja, en plan och ett mål med skapelsen och med oss människor.

 

 

Och Guds syfte med oss är inte att vi bara ska gå omkring och älska varandra här på jorden, utan när Gud lät den mänskliga organismen framträda på den här planeten var det som resultat av hans beslut att skapa sin avbild. Den här fysiska tillvaron är således enligt bibeln endast det första steget på vägen mot den fullkomlighet som är målet. Det andra (och slutliga) steget är övergången från tillfälligt fysiskt liv till evigt andligt liv. Och förutsättningen för att den "totalförvandlingen" ska kunna ske är att vi i det här livet har försetts med Guds ande som formar oss efter Guds vilja.

 

 

Så om vi plockar bort Gud ur bilden och bara talar om kärleken mellan människor, så missar vi hela det stora syftet med tillvaron - att få evigt liv. Vanlig mänsklig kärlek räcker inte för att ge oss det. Om vi inte har Guds ande när vi dör så kan vi inte uppstå till evigt liv, oavsett hur mycket kärlek vi har visat.

 

 

Thor-Leif Strindberg

 

 

 

/Anji


 

 

2023 · BIBELN · Frid · Gospel · Kärlek
Av Anji - 31 augusti 2023 17:52


I Jesaja 2:22 kan vi läsa om människans dödlighet. Vissa människor tror att de är odödliga och har all makt över andra. Men det är ju bevisligen fel. Människan är oerhört begränsad i jämförelse med Gud. Ändå tror vissa människor att de är Gud….

 

Människan är opålitlig, självisk och kortsynt. Menar jag nu att alla är det? Nej, men väldigt väldigt många beter sig underligt.

Ändå föredrar många att för sitt liv och sitt framtida liv lita mer till dödliga människor än till en levande Gud. Konstigt, tycker jag. Se upp för människor som vill att du ska tro mer på deras möjligheter än på Guds.

 

Gud är den ende du verkligen kan lita på. Han är fullkomlig och han älskar oss med en oändlig kärlek. (Ps 100:5)

 

 

Jesaja säger: ”Sätt inget hopp till en människa! Hon är lika svag som sin andedräkt! Hon är inget att lita på.”

 

 

 

Foto  Anji

 

 

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards