Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin TRO

Av Anji - 8 november 2021 01:10

 

 

BETRAKTELSE:

 

 

Guds goda gärningar.

Psalm 103 uppmanar psalmisten: "Förgät icke vad gott han har gjort."

Våra dagar är i det stora hela sådana som våra tankar formar dem. Om vi tänker nedstämda tankar och grubblar på dystra saker, blir också vår dag grå och tung. Om däremot ljusa och hoppfulla tankar fyller vårt sinne, kan en annars grå och tung dag bli ganska ljus och hoppfull. Under mörka tider, sådana som vi ofta får uppleva just när vi ligger sjuka, glömmer vi så lätt alla de goda stunder, som Herren gett oss under vårt liv, och de goda gärningar vi blivit föremål för.

När vi ligger på sjukbädden, borde vi uppfriska vårt sinne med att minnas allt det goda vi fått erfara under vår livsresa. Bland barndomsminnena finns det säkert mycket, som är vackert och värt att minnas. Ungdomsåren är förknippade med många goda stunder. Och även senare i livet har Gud låtit oss glädjas över många goda gåvor.

Den sjuke känner sig ofta ensam, till och med övergiven. Då är det gott att minnas alla de goda vänner man mött i livet. Alla människor har ju ändå inte varit elaka mot oss. Bland dem finns alltid sådana som vi kommer ihåg med kärlek och tacksamhet.

Varje sådan vän har varit och är fortfarande en Guds gåva, som vi bör tacka Herren för. Varje litet kärleksbevis, som de gett oss, skall vi minnas som en klar solstråle. Och när flera sådana strålar samlas tillhopa, börjar vårt trötta och bedrövade sinne hämta nytt mod. Glöm alltså inte under mörka tider Guds goda gärningar i ditt liv. Tag fram dem ur minnets gömslen och betrakta dem så länge, att ditt sinne blir vederkvickt. Och när du så betraktar dina ljusa minnen från fordom, så kom ihåg, att Herren ännu kan ge dig nya, mycket ljusare tacksägelseämnen.

Min egen erfarenhet är, att många sjukdomstider berett väg för nya välsignelser. Kanske detta också är din erfarenhet. Då borde vi verkligen fylla vårt sinne med hoppfulla tankar och tacka Gud för allt det goda vi fått erfara ända till denna dag. Och det tacksamma sinnet uppmuntrar oss då att se mycket ljusare in i framtiden, än förhållandena nu skulle förutsätta. I vårt liv har funnits mycken oförtjänt nåd från ovan. Och så kommer det också att vara under kommande dagar.

Uppmuntra därför ditt sinne genom att minnas Herrens goda gärningar och genom att tro, att de inte ännu tagit slut.

Herre, förlåt mig, att jag så lätt
glömmer all den godhet du visat mig
under mitt liv. Jag ser bara allt det
svåra och tunga. Du kan ge mig ett
nytt sinne, ett sådant sinne, som kan
tacka dig — inte bara för de goda
dagarna, utan också för de onda.
Bakom allt har ju ändå din goda vilja
stått. Stärk mig i denna förvissning
och ge mig i dag nåd att tänka många
ljusa tankar
.

Bibelord aitt meditera över: Ps 23.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.


/Anji

Av Anji - 11 oktober 2021 00:08

DEN som INTE tror att GUDS ORD och GUD själv kan hjälpa en människa borde läsa vad BIBELNS ORD säger:

 

2 Tim 4:17Men Herren hjälpte mig och gav mig kraft, för att förkunnelsen genom mig skulle fullföljas och alla folk få höra den. Så blev jag räddad ur lejonets gap.
Filem 1:13Egentligen ville jag ha kvar honom här hos mig, så att han kunde hjälpa mig i ditt ställe när jag nu sitter i fängelse för evangeliets skull.
Heb 1:14Är inte änglarna andar i Guds tjänst, utsända för att hjälpa dem som ska ärva frälsningen?
Heb 2:18Genom att han själv har fått lida och blivit frestad kan han hjälpa dem som frestas.
Heb 4:16Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.

  
Job 35:9Man klagar över allt förtryck, man ropar om hjälp mot de mäktigas arm.
Job 36:13De som har gudlösa hjärtan tar till vrede, de ropar inte på hjälp när han binder dem.
Job 37:13Han låter dem komma som straff, för att hjälpa hans land eller visa hans godhet.
Ps 7:7Res dig, Herre, i din vrede, stå upp mot mina fienders raseri! Vakna till min hjälp, du som har kallat till dom.

 

Ps 10:14

Du ser det, du ser olycka och sorg för att ta det i din hand. Den olycklige lämnar sig åt dig, du är den faderlöses hjälpare.

 

Ps 20:3

Må han sända dig hjälp från helgedomen och stödja dig från Sion.

 

Ps 22:6

Till dig ropade de och fick hjälp, de förtröstade på dig och behövde inte skämmas.

 

Ps 22:12

Var inte långt ifrån mig, för nöden är nära och ingen hjälpare finns.

 

Ps 22:20

Men du, Herre, var inte långt borta! Du min styrka, skynda till min hjälp!

 

Ps 27:9

Dölj inte ditt ansikte för mig, avvisa inte din tjänare i vrede, du som har varit min hjälp. Släpp mig inte, överge mig inte, du min frälsnings Gud.

 

 

Ps 28:7

Herren är min styrka och min sköld. På honom litar mitt hjärta, jag får hjälp och mitt hjärta jublar. Honom vill jag tacka med min sång.

 

Ps 30:11

Hör, Herre, och förbarma dig över mig! Herre, var min hjälpare!

 

Ps 33:20

Vår själ väntar på Herren, han är vår hjälp och vår sköld.

 

Ps 35:2

Grip sköld och skydd och kom till min hjälp,

/Anji

Av Anji - 7 oktober 2021 19:39

 

Bibeln,bible,scripture,holy


*1. Åter till Bibeln, boken om vår frälsning, Given av Herren genom Andens bud! Himmelska bok, som giver denna hälsning, Välkommen hem till himlen och till Gud! 

Kör:/ Åter till Ordet som av Gud vi fått!  Åter till stigen våra fäder gått! Ljus, i vår natt att leda dödens fångar Ut ur vårt mörker, hem till livets Gud.

 

2. Åter till Bibeln! Mörka tider stunda, Såsom profeter fordom hava sagt. Vem kan med fröjd hans ankomst nu åstunda? Blott den sig helt i Jesu händer lagt.

 

3. Åter till Bibeln! Där skall guld du finna, Märgstarka rätter på Guds rika bord. Himlar och jord de skola en gång brinna Men för evigt bliver  Herrens dyra ord. /okänd

 

Åter till Bibeln, åter till den apostoliska tiden. Herren väntar sig att de troende står upp för Ordet, och vill  göra det som Herren vill. I Jesu blod finns kraft, frälsande kraft.

* Klädd i Guds frälsning jag står, Domen ej mera mig når. Rening jag har i hans sår, Allt i min Gud jag förmår.*/Okänd

 

*Och ni dödade livets Herre, men Gud förde honom tillbaka till livet. Johannes och jag är vittnen till detta faktum, för efter det att ni dödat honom såg vi honom livs levande!’ Apg 3:15

 

Jesus lever! 

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 3 oktober 2021 21:06

LÄS

Osteopaten dr Carrie Madej:

 

Främmande ämnen i MRNA-vaccin   SE LÄNK NEDAN!

 

https://newsvoice.se/2021/10/osteopaten-dr-carrie-madej-mrna-vaccin/

 

 

STATSKUPP! LÄS:

https://newsvoice.se/2021/09/du-skona-nya-varld-shapiro-nordangard-tegmark/

 

 

TROR DU ATT VÄRLDEN ÄR EN BRA PLATS?   Knappast!!

 

Ta del av så mycket info du kan om det som sker.

 

 

Ord 18:10
Herrens namn är ett starkt torn, den rättfärdige skyndar dit och får skydd.
Ord 27:12Den kloke ser faran och söker skydd, de okunniga fortsätter och får sitt straff.
Ord 29:10De blodtörstiga hatar den hederlige, men de ärliga skyddar hans liv.
Ord 29:25Människofruktan blir en snara, men den som förtröstar på Herren blir beskyddad.

 

 

 

/Anji

 

 

2021 · Hopp · Ondska · TRO · Trygghet · Vaccin
Av Anji - 2 oktober 2021 23:48


TRO på GUD!  TRO att Han gör MIRAKEL!

 

 

/Anji

 

 

2021 · BIBELN · Gospel · TRO
Av Anji - 5 september 2021 20:09

Pray

Trust


Wait = Be, Tro,Vänta   GÅR DU I TRO?


Det är ord som verkligen testar vem man är i Jesus Kristus, i sitt troende liv. Det finns möjligheter att man bett fel bön, och att man väntar förgäves. Men om man ber i enlighet med Gus ord och vet vad han vill, d v s man kan förstå av Guds ord vad han väntar sig av oss.


OM Gud inte vill det vi vill (önskar och ber om) då blir det ju inget bönesvar. Det är verkligen arbetsamt att vänta på bönesvar i många år, för att det är GUDS tid som gäller. Inte vår tid. Hur många gånger har jag sagt detta till mig själv då jag väntat på bönesvar. Men på ena eller det andra sättet så får man ett svar. Väntan kan vara lång och svår för inget sker genom att knäppa men fingrarna.


Många människor undrar VAD TRO ÄR, HUR är det att TRO på Gud, på att JESUS lever, och i bibeln kan vi verkligen få läsa om vad tro ÄR. Några bibelverser:


Joh 20:27

Sedan sade han till Tomas: ”Kom med ditt finger och se mina händer, kom med din hand och stick den i min sida. Och tvivla inte, utan tro!”
Joh 20:31
Men dessa har blivit nerskrivna för att ni ska tro att Jesus är Messias, Guds Son, och för att ni genom tron ska ha liv i hans namn.

Apg 11:21
Och Herrens hand var med dem, och ett stort antal kom till tro och omvände sig till Herren
Apg 14:9
Han lyssnade när Paulus predikade. Paulus fäste sin blick på honom, och när han såg att mannen hade tro så att han kunde bli botad
Apg 18:8
Crispus, föreståndaren för synagogan, och hela hans familj kom till tro på Herren. Även många andra korintier som lyssnade kom till tro och döptes.

Tit 2:2
Äldre män ska vara nyktra, värdiga och förståndiga, sunda i tro, kärlek och tålamod.
Hebr 11:6
Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom.

Hebr 11:7
I tron byggde Noa en ark i helig fruktan för att rädda sin familj, efter att Gud hade varnat honom för det som ännu ingen hade sett. Genom tron blev han världen till dom och ärvde den rättfärdighet som kommer av tro

 

/Anji

Av Anji - 28 augusti 2021 01:39

Av Tage Johansson

https://midnattsropet.se/undervisning/andens-enhet/

Församlingen i ändens tid är titeln på en skrift som Tage Johansson författat och arbetat fram. Den handlar om församlingens upprättelse i ändens tid, om hur församlingens sista tid kommer att likna den första och om Andens förnyelse i budskapet om Jesu tillkommelse. Vi publicerar här ett stycke ur skriften som snart kommer att tryckas. Skriften som har cirka 30 sidor kommer att annonseras på Midnattsropet förlag.

Skriften uppmanar oss att bevara Andens enhet genom fridens band. Hur upplever en församling Andens enhet? För det första så handlar det om någonting som ÄR. Andens enhet är upprättad genom ordet. Det står just om detta i Efesierbrevet kapitel fyra: ”Vinnlägg er att bevara Andens enhet genom fridens band.” Det handlar om en kropp, en Ande, ett hopp, en Herre, en tro, ett dop och en Gud som är allas Fader. Om frid och inte strid råder så kommer enheten att upprättas, inte genom vad var och en tycker vara rättast utan genom vad smörjelsen lär. Den lär oss vad som är sant och riktigt. Jesus gav ju detta löfte att löftets helige Ande skulle leda dem fram till hela sanningen. Apostlarna arbetade på att uppbygga Kristi kropp till dess att alla skulle komma fram till enheten i tron och i kunskap om Guds son till manlig mognad och nå upp till Kristi fullhet. Utvecklingen i vår tid har gått i en motsatt riktning. Det finns olika riktningar inom friförsamlingarna som har sitt ursprung i andliga rörelser under olika tidsepoker. Dessa olika riktningar som kunde vara begränsade i fråga om de olika bibliska trosuppfattningarna kom fram till och kämpade för vissa sanningar. De har i vår tid övergivit mycket av vad man en gång kämpade för.

 

Kampen avmattades och därför kom man inte längre i sin rörelse framåt mot den tro som en gång för alla blev överlämnad åt de heliga som det står i Judas brev vers tre. Rosenius tog upp kampen i frågan om vem som tillhörde församlingen och vem som kunde delta i nattvarden. Baptisternas kamp gällde den fria församlingen, det bibliska dopet och de kämpade också mot myndigheterna när det gällde barnens skolgång och rätten att själva ha hand om deras undervisning. Pingstväckelsens kamp bestod i att närma sig den bibliska församlingssynen, lokalförsamlingens suveränitet och en undervisning om Andens dop, Andens nådegåvor och dess rätta bruk. Vi skulle kunna peka på flera andliga rörelser under gången tid. För att ta ett exempel till kan nämnas att i den Pietistiska rörelsen uppstod Sveriges första friförsamling. Den grundades i Stockholm år 1734.

 

 

Vad som har hänt i vår tid är att man har övergivit sitt ursprung för att förenas i olika sammanslagningar av församlingar. En av orsakerna till detta är att på de flesta platserna så minskar medlemsantalet drastiskt. Det är en annan sida av problemet. År 1932 hölls ett föredrag i Filadelfia i Uppsala av dess dåvarande föreståndare Johannes Hydéhn över ämnet ”Varför vi icke deltaga i alliansmöten”. Detta föredrag kom också ut i skrift. Den synen var någonting som var allmänt rådande i pingstförsamlingarna på den tiden. Genom alla tider har utvecklingen berott på att antingen har man rört sig framåt eller bakåt. Antingen rör vi oss framåt mot Andens enhet eller mot en enhet som är byggd på mänsklig tolerans och vidsynthet. Där man ger utrymme för mänskliga tankar rör det sig ständigt på det själviska planet. Två ting framträder allt tydligare i vår tid. Det är Ordets skarpa svärd som åtskiljer det som hör den rena jungfrun till från det som hör skökokristendomen till. Det ena förbereder den rena jungfrun för mötet i skyn då Jesus kommer för att hämta sin brud till sitt bröllop. Det andra är en förberedelse för att mottaga det ena vilddjuret som representerar den falske profeten, som ska göra stora tecken och under.

 

 

Vi går mot allt svårare tider. Men för de som har tagit vara på ordet, för dem finns det underbara löftet att dem skall han taga vara på och frälsa dem ut ur den prövningens stund som ska komma över hela världen för att sätta jordens innebyggare på prov. Det finns alltid en rening som står oss till buds, och det är en rening som kommer av lydnad för ordet. Det är vad Petrus uppmanar i sitt första brev kapitel ett, vers tjugotvå:”Rena edra själar i lydnad för sanningen.” Alltså: Andens enhet finns i Ordet, inte i toleransen och alliansen.

 

 

/Anji

 

Av Anji - 5 augusti 2021 21:46

DU FÅR BÖRJA OM FRÅN BÖRJAN MED DITT LIV!

Vittnesbörd av Gertrud Johansson https://midnattsropet.se/midnattsropet/du-far-borja-om-fran-borjan-med-di/


Jesus ska komma, säger vi som är kristna. Vi tror som det står att han ska komma och hämta de sina, de som hör honom till. Du kan få komma med i den skaran som ”hör honom till”, för det står att var och en som tog emot honom, gav han makt att bli Guds barn. Det gäller för var och en som tar emot honom. Du måste lyssna till evangelium som förmedlas till dig. Evangelium betyder ett glatt budskap, ett budskap om att det finns frälsning. Jesus har redan berett den frälsning du behöver för att bli född på nytt och tillhöra honom. 
Det finns en sång med ett fantastiskt budskap som jag skulle vilja läsa för dig. Det handlar om att du kan få så oerhört nära kontakt med Jesus, så att du kan tala med honom varje dag. Du kan ha en förtrolig kontakt med Jesus, så att han hjälper dig, minut för minut, stund för stund varje dag.
Det står så här:


Evad dig möter, käre vän, här på din vandringsstig, O, säg det då till Frälsaren, nog vill han hjälpa dig. 

Och det skall ske, att vem som helst, Av Herren nåd begär, Skall från all synd och nöd bli frälst, Och vara, där han är.


Är det inte fantastiskt? Och så står det vidare:


Om du av vänner misskänd är, om världen dig beler. Din Frälsare är likväl när, och lyssnar när du ber.

Och har du varit barn en tid åt Gud i himmelen, Men nu förlorat Jesu frid, o kom, kom hem igen!

Om du har synd och brott i mängd, om du är hård och kall, Om nådens dörr och synes stängd, så bed i alla fall! 

Och om du ej kan bedja så förträffligt som du vill, Så kan du bedja barnsligt då, din Fader lyssnar till. 


Det här förhållandet kan du få komma in i. Att bli så nära Jesus att du kan tala med Honom om allting, vad det än är. Och han kan tvätta bort all synd du upplever att du har i ditt liv. Han kan ta hand om de där problemen du tror är så stora och svåra att det inte går för dig att bli frälst. Han kan ta hand om ditt liv och göra något nytt av det. Det står så här i Bibeln, att man blir född på nytt när man tar emot honom. Och därför får du börja om från början med ditt liv. Ett helt nytt liv, som han ger kraft till att leva från stund till stund och dag till dag. Så ta emot honom just nu, idag! Bed till Jesus, som det står i den här sången. Tala med honom om precis hur det är. Han kommer att möta dig och göra något av ditt liv. Han kommer att förvandla det, så att du knappt kan tro att det är sant – men det är det! 
Jag är så glad att få förmedla detta glada budskap till dig. Du behöver bli frälst, du behöver också känna denna närhet till Jesus och vara redo när han kommer. Han kommer mycket snart, och vi som tillhör honom vill hjälpa dig in på vägen att bli född på nytt och få detta hopp som vi äger! Amen. PUBLICERAT I MIDNATTSROPET

 

 

/Anji

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Ovido - Quiz & Flashcards