Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin TRO

Av Anji - 29 april 2023 21:30


Jag litar på Gud till 100%!!



LIFE WITH JESUS.


2 Kor 6:2Han säger ju: Jag bönhör dig i nådens tid, jag hjälper dig på frälsningens dag. Nu är den rätta tiden, nu är frälsningens dag.
Ef 1:16kan jag inte sluta tacka Gud för er när jag nämner er i mina böner.

Fil 1:9Och min bön är att er kärlek ska överflöda mer och mer och ge insikt och gott omdöme,
Fil 1:19för jag vet att allt detta kommer att leda till min frälsning genom er förbön och Jesu Kristi Andes hjälp.
Fil 4:6Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.
Kol 4:2Var uthålliga i bönen. Vaka och be med tacksägelse.
Kol 4:12Epafras, som är en av er, hälsar. Han är en Kristi Jesu tjänare som ständigt kämpar för er i sina böner, för att ni ska stå fasta, fullkomliga och fullt övertygade om hela Guds vilja.
1 Thess 1:2Vi tackar alltid Gud för er alla när vi nämner er i våra böner,
1 Tim 2:1Först av allt uppmanar jag till bön, åkallan, förbön och tacksägelse för alla människor,

GUD vet om DIN situation! GUD vet HUR han kan lösa den! Gud vill att DU TROR på mirakel. HAN kommer att rädda den och de som TROR och BER.

 

/Anji


2023 · BÖN · Frid · TRO · Trygghet
Av Anji - 29 april 2023 00:44

 

VÄGEN:



Aposteln Paulus får en speciell uppgift. Paulus hade inte valt att bli apostel, det var Kristus som hade utsett honom. Paulus predikan till Galaterna grundade sig inte på mänsklig visdom. De goda nyheter Paulus predikade hade Jesus Kristus själv som garant. Eftersom Jesus själv utsett apostlarna att vara hans oficiella budbärare lyder vi honom när vi rättar oss efter apostlarnas undervisning i Nya testamentet.

 

 

Eftersom det var Gud som ledde Paulus i hans tjänst gjorde han inget annat än det Gud redan planerat och gett honom kraft att utföra.

Gal 1:11-15

”Kära vänner, jag försäkrar er att den väg till himlen som jag predikar om inte är byggd på människors idéer eller drömmar. Mitt budskap kommer nämligen från ingen mindre än Jesus Kristus själv, som har talat om för mig vad jag ska säga. Ingen annan har undervisat mig.

Ni vet ju hur skoningslöst jag när jag levde enligt den judiska lagen förföljde de kristna och gjorde allt jag kunde för att utrota dem. Jag var en av de mest fanatiska judar i min egen ålder som fanns i landet när det gällde den judiska tron. Jag försökte så långt det var möjligt att följa alla de gamla buden och föreskrifterna i min religion.

 

**Men så hände något! Redan innan jag var född hade nämligen Gud utvalt mig att bli hans egendom, och i sin godhet och nåd gav han mig uppgiften att gå till främmande folk och berätta den goda nyheten om Jesus, Guds Son.**

**Så säger Paulus i Galaterbrevet. Och det är så gott att han säger just detta att Gud hade en plan med hans liv, och den planen var att gå ut och sprida evangelium.

 

Att få göra Guds vilja; det är stort det.

Jesus sade till Saul: Stig upp och gå in i staden så får du veta vad du ska göra. /Apg 9:6

och var och en som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta? Joh. 11:26

 

 

/Anji


Av Anji - 22 april 2023 21:21

JESUS IS THE TRUTH



Märkliga tider är det nu.  JESUS är alltid densamme!!  Hebréerbrevet 13:8.    Han kan bli din räddare. Ta emot honom! Låt honom vara din klippa.

 

/Anji

 

  

2023 · BIBELN · TRO · Trygghet
Av Anji - 21 april 2023 19:41

"Deras styrka består i att sitta stilla.Jes 30: 7. eng, övers.

 

 

FÖR att lära känna Gud är inre stillhet absolut av nöden. Jag kommer ihåg, huru jag först blev undervisad häri. Jag befann mig i ett ytterst kritiskt läge. Det var som om varje nerv varit spänd, under det att den förhandenvarande situationen tycktes kräva rask handling från min sida. Men förhållandena voro sådana, att jag ej var i stånd att göra någonting, och den person, som faktiskt hade kunnat göra något, rörde icke ett finger.

 

Det föreföll mig, som skulle jag slitas i stycken genom denna inre nöd och oro, då plötsligt en sakta röst viskade i mitt inre: "Bliv stilla och besinna, att jag är Gud." Orden ljödo med kraft, och jag lyssnade. Jag bemannade mig till det yttre och lugnade min oroliga själ. Sedan blickade jag under stilla förbidan uppåt. Jag förstod, att det var med Gud jag hade att göra i min svårighet och absoluta oförmåga att lösa densamma. Nu vilade jag i Honom.

 

Jag lärde mig en läxa, som jag ej velat gå miste om för tusen världar. Jag vill också tillägga, att utur denna stillhet utvecklade sig en kraft, som snarligen bragte svårigheten till en lycklig lösning. Jag lärde mig innebörden av orden: "Genom stillhet varden I starka.

 

" — Hannah Whitall Smith

 

 

Det gives en fullkomlig overksamhet, som alls icke är slöhet eller lättja. Tvärtom, den är en levande stillhet, som fötts ur förtröstan till Gud. Overksam anspänning är främmande för förtröstan. Den är helt enkelt oro i sammanträngd form.

 

 

Jag beder Dig icke om döden, fast mörkret är tungt omkring mig, jag ber Dig om kraft till att leva och vandra på prövningens stig. Jag ber Dig om nåd att mig böja för visheten uti Ditt råd, om nåd och att lära mig tacka — ty allt vad Du gör mig är nåd.

 

Jag ville bli stilla, ja, stilla vid tryggheten uti Din famn; där är dock det säkraste näste, den lugna och stormfria hamn. Du sagt: Jag är när dig i nöden; jag själv vill dig taga därur! Så hjälp mig att endast bli stilla, ej spörjande när eller hur.


Selma Holmgren


Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.


 



/Anji

Av Anji - 18 april 2023 22:57

"Och se, innan han hade slutat att tala — — —. Och han sade: 'Lovad vare Herren — — — som icke har tagit sin nåd och trofasthet ifrån min Herre!'1 Mos 24: 15-27.

 

VARJE rätt bön är besvarad redan innan den är avslutad, "innan han hade slutat att tala". Och detta på grund av att Gud förbundit sig därtill genom sitt ord;

 

Vadhelst I bedjen om i Kristi namn (d. v. s. förenade med Kristus samt i överensstämmelse med Hans vilja) och tro, skall vederfaras eder. Var gång vi uppfyllt dessa enkla villkor, kunna vi vara förvissade om att vår bön blivit beviljad och uppfylld i himlen redan medan vi bedja.

 

Det synliga svaret kan komma till oss härnere på jorden långt senare. Men Guds Ord kan icke slå fel. Därför göra vi väl i att sluta varje bön med tacksägelse till Honom, som aldrig vill taga sin nåd och trofasthet ifrån oss. (Läs Dan 9: 20-27 och 10: 12.)

Då vi vänta på någon ny välsignelse från Gud, är det av vikt, att vi intaga en ställing av tro samt bedja och handla, som om vi redan motagit välsignelsen. Vi bör tala med Herren just som om Han redan har hört oss. Hela tyngden av våra behov måste vi lägga på Honom och taga det som en given sak, att Han fyller behovet nu och framledes.

 

Detta är att förbliva i en ställning av tro.

Då kvinnan ingått äktenskap, har hon med detta steg inträtt i en ny ställning och hon handlar och verkar härefter i överensstämmelse därmed. På samma sätt väntar Herren, att vi, då vi mottagit Honom såsom vår Frälsare, Heliggörare, Läkare och Förlossare, intaga den plats, där Han möter vårt behov, för att finna, att Han till fullo motsvarar alla våra förväntningar.

Bed i tro på Jesu namn!
Inför Gud det ensamt gäller.
Tron på Jesusnamnet ställer
dig vid öppen fadersfamn.

Bed i tro! Gud svar berett
på vår bön, som Anden leder.
Herren verkar, när du beder,
under gör förrän du bett.

Bed i tro, som vågar stå
glad och viss med öppna händer
sträckta uppåt! Som ej vänder
åter, men blott fram kan gå.

Bed i tro! Gud väntar blott,
att din troshand skall beröra
Honom själv. Han gläds att göra
mer än bedja du förmått.

Från "Källor i öknen" av Mrs. Chas. E. Cowman.

/Anji


2023 · BIBELN · Bibelord · BÖN · TRO
Av Anji - 16 april 2023 22:35

 

 

1. Bibeln är en sann bok säger de kristna och jag är kristen och jag håller med på dessa punkter.

 

I vår entusiasm för Bibelns sanning får vi aldrig glömma bort avsikten med den – att utrusta för tjänst bland medmänniskor.

Vi studerar inte Bibeln bara för att öka vår kunskap och förmåga att vinna debatter.

De flesta av oss har nog inte heller läst den för att bli frälsta- oftast är det först efter vi kommit till tro som vi börjar läsa Bibeln.

Vi läser för att kunna utföra Kristi gärningar i världen. Den kunskap vi får blir bara meningsfull om den används praktiskt för andras bästa.


2.

Bibeln. En bok som jag verkligen tror på och älskar. Hela Bibeln är Guds inspirerade ord. Vi kan lita på detta hans ord och läsa det och tillämpa det i våra liv. Bibeln är måttstocken för allt. Om något påstås vara sanning skall det stämma med vad Bibeln säger om den saken.

 

Den är en garanti mot falska läror och kan visa oss hur vi ska leva. Den är vår enda källa till kunskap om hur vi kan bli frälsta. Gud vill att du känner till sanningen och han vill utrusta dig för ett liv tillsammans med honom. Vill du ha det livet?

 

Tillbringar du tid med hans ord? Läs det gärna efter en bibelstudieplan, (du som inte är så van kan ha mycket stor glädje av det i början) och du kommer att bli trygg i hans ord och upptäcker sanningen och att den håller.

 

”Det kommer nämligen en tid när människor inte kommer att lyssna till sanningen. I stället kommer de att gå runt och leta efter lärare som bara förkunnar sådant som de själva vill höra. De kommer inte att vilja lyssna till vad Guds ord säger och utan att ens reflektera följer de de mest fantastiska idéer.”

2 Timotheusbrevet 4:3-4

 

Det kommer tider…. ja de är nog redan här anser jag. Människor vill inte lyssna till budskapet om Kristus och de följer redan nu sina egna ljusa idéer. Att reflektera över Guds ord och hans sanningar är det få som vill.

 

/Anji

 

Av Anji - 16 april 2023 00:03



HAR DU TRO?  LITA PÅ GUD:

 


Lita på Herrens löften

 

Gud leder sina egna på ett förunderligt sätt. Vi tror så lätt, att vår kristna vandring skall bli ljus och lycklig, då vi gjort upp vårt mellanhavande med Gud och våra medmänniskor. Och detta är ju alldeles sant. Men det betyder ändå inte, att Herren inte ibland skulle föra de sina ut på stora djup.

Jesus själv råkade ut på så stora djup, att han svettades blod. Paulus blev så illa tilltygad av Satans ängel, att han trodde, att allt var slut. Luther berättar, att han hamnade i ett sådant helvetets gap, att om det lidandet varat någon minut längre, så hade han brutit samman lekamligen och andligen.

Då Gud på detta sätt leder sina utvalda, måste det ligga en stor välsignelse förborgad i lidandet. Vi märker också, att de människor, som Herren i sin nåd kunnat bruka alldeles särskilt, de har också varit sådana, som han själv genom stora lidanden berett för dessa uppgifter.

 

Vi kunde alltså säga, att lidandet är en ära för Guds barn.

Herren kan inte anförtro samma mått av lidande åt varje människa. Han kan inte sätta varje troende på ett lika svårt prov som trons fader Abraham, som med sina egna händer skulle slakta sin egen, älskade, ende son.

 

Föreställ dig ett ögonblick den bilden.

Egentligen kan ingen annan förstå den än en sådan far och mor, för vilken barnet är dyrbarare än deras eget liv.

Och det skulle dessutom gå till på det sättet, att fadern själv med egna händer skulle slakta sitt barn.

Men du lägger märke till med vilket lugn Abraham möter denna prövning. Berättelsen om hur far och son stiger upp på Moria berg och om deras samtal (Mos 22) hör till bibelns vackraste berättelser. Med vilken ömhet och förtröstan går inte Abraham denna väg, medan hans invärtes människa måste ha varit som sargad av tusen törnen.

 

Inte allas tro på Guds kärlek skulle ha kunnat uthärda en prövning av detta slag, men Abrahams tro höll. Han befann sig inte för första gången på trons väg. Bakom honom låg en lång vandring tillsammans med Herren.

 

Abraham hade lärt sig att sluta ögonen för allt synligt och blint lita på Herren. Det hade han lärt sig på erfarenhetens väg.
Så måste vi också många gånger göra, då allt det synliga ropar åt oss tvärt emot Ordets vittnesbörd, då det synliga inte på minsta sätt vittnar om Guds kärlek utan snarare rakt tvärtom.

Men den som gått Herrens väg har så många gånger stått inför sådana omöjligheter, att han småningom lärt sig att mera lita på Herrens löften än på allt det som syns.
En blind tro, som trots allt litar på Herrens absoluta kärlek, ärar bäst vår Gud.

Jag tackar dig, Herre, för att allt
som möter mig också denna dag
kommer av din kärlek. Också bakom
mina svåraste stunder finns din kärlek,
fastän jag inte förstår den. Stöd mig
i denna min tro. Upplys mitt förstånd
genom din helige Ande, så att jag fattar,
att det som nu känns allra svårast en
gång kommer att vara mitt största
tacksägelseämne. Lär mig förstå, att
det du låter mig gå igenom är en
nödvändighet, för att jag skall uppnå
den klarhet du en gång vill ge mig.

Bibelord att meditera över: Rom 4: 18-21Ps 48: 15.

Från "Tröstens Gud" av Urho Muromaa.




  /Anji

2023 · BIBELN · TRO
Av Anji - 5 april 2023 19:40

❤ ❤ ❤

 

”Bättre är grämelse än löje, ty av det som gör ansiktet sorgset far hjärtat väl.” Pred 7: 4.

 

DÅ sorgen träffar oss och vi stå beskyddade av den gudomliga nåden, utför den ett mångfaldigt verk i vårt liv. Den uppenbarar förut okända djup i själen och förut oanade möjligheter till tjänande. De sorglösa sakna djup. De misstänka aldrig den egna naturens torftighet.

 

Sorgen är Guds plogbill, som Han använder för att utföra ett grundligt plöjningsverk i själens åker, på det att den må giva rikare skördar. Hade människan icke fallit, utan förblivit i sitt härlighetstillstånd, då vore den gudomliga glädjens starka strömmar den normala kraft, som öppnade själens rikedomsdjup.

 

Men i en fallen värld är sorgen det utvalda medlet, som hjälper oss att känna oss själva. Det är sorgen, som kommer oss att tänka djupt och allvarligt. Den lär oss att vandra sakta framåt med varsamma steg, granskande våra motiv och vårt handlingssätt. Den uppenbarar för oss de himmelska tillgångarna och gör, att vi villigt utgiva våra liv i Guds och vår nästas tjänst.

 

Låt oss föreställa oss en skara av sorglösa människor, som leva vid foten av en lång bergskedja. De ha aldrig dristat sig till att utforska dalarnas hemlighet. En dag sveper ett fruktansvärt oväder fram genom bergen, förvandlar de dolda kjusorna till ekande trumpeter och uppenbarar dalarnas innandömen. Bebyggarna vid foten av bergen förundra sig över alla labyrinter och gömslen, som, okända för dem, dolt sig i deras omedelbara grannskap. På samma sätt framleva många sitt liv indolenta och så att säga på ytan av sin natur, tills sorgen likt ett häftigt oväder går fram över dem och blottar de dolda djupen, som de tidigare alls ej haft någon aning om.

 

 

Gud brukar aldrig någon människa för stora syften, innan Han först slagit henne i spillror. Josef var en sorgernas man mer än någon annan av Jakobs söner. Han fick den höga Uppgiften att förmedla bröd åt jordens nationer. Därför vittnar den helige Ande om honom: ”Ett ungt fruktträd är Josef — vid källan; dess grenar nå upp över muren” 1 Mos 49: 22.

 

Det är sorgen, som förmår vidga själen.

 

”Det är i stormen, som vår själ sig härdar
hon skulle domna av en evig fred,
och även sorgen måste vara med.
Den rena glädjen hör till andra världar,
det rena ljuset är blott hemma där.
Men ljus och skuggor måste växla här,
och våren följs av härjaren, av hösten,
men även smärtan ofta följs av trösten”

 

 

Varje människa och varje nation får inhämta lärdomar av Gud i motgångens skola. Vi kunna säga: ”Välsignad vare natten, ty den kom oss att skåda himmelens stjärnor”, och ”välsignad vare sorgen, ty den skänkte oss Guds hugsvalelse”. Floden sopade bort både hemmet och kvarnen, allt vad den fattige mannen ägde. Men då han stod där på stranden, sedan vattnet sjunkit, modlös och fullständigt bruten genom sin stora förlust, fick han se något blänka på den barspolade sandbanken. ”Det glänser såsom guld”, sade han vid sig själv. Och det var guld. Floden, som först utarmat honom, hade nu gjort honom till en rik man. På samma sätt sker det ofta i livet.
— H. C. Trumbull

 

Från ”Källor i öknen” av Mrs. Chas. E. Cowman.

 

 

 

Lina Sandell: Se uppåt min själ, se uppåt mot himlen.

 

Se uppåt, se uppåt, du människobarn,

 

se uppåt från mörkret och bruset på färden,
se uppåt, så undgår du frestarens garn,
se uppåt, så vandrar du trygg genom världen.
Hur höga än vågorna över dig slå,
se uppåt, se uppåt till Jesus ändå!

 

L. S.

 

 

❤   /Anji

 

 

2023 · BIBELN · Bibelord · BÖN · Kärlek · TRO

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards