Han  lever

Inlägg publicerade under kategorin Life

Av Anji - Tisdag 23 juli 23:52


#Jesus <a href=#jesuschrist #faithquotes #faith #inspirational - Jesus Quote - Christian Quote #jesusquote #christianquote - The post #Jesus #jesuschrist #faithquotes #faith #inspirational appeared first on Gag Dad." />



  The Bible is filled with people just like you and me who had

 

issues, But God still choose to use them for  His glory. 

 

Do not ever let anyone make you feel like you are  not worthy

 

of being used by God.

 

Your life is not hopeless...  It has a Purpose!    

 

 

/Anji        In Jesus Precious Name!

 

 

 

ANNONS
Av Anji - Måndag 15 juli 22:20

 

 

Hur gammal är skapelsen?  Artikeln nedan kommer från Länken:

 

http://bibelfokus.se/skapelsen_och_floden

 


För att fånga ditt intresse skall jag avslöja dessa två antal årtal redan här i början. Därefter kommer beräkningarna med förklaringar etc.

Skapelsen är enligt våra Biblar idag 5979 år gammal. Noas flod kom för 4323 år sedan.

Om man kan få fram särskilda saker och händelser i Bibeln som kan väcka ett djupare intresse för att studera Bibeln och stärka en genuin kristen tro, så är det något som är mycket stimulerande. Så därför skall jag här dela något som jag själv tycker är både spännande, intressant och kul – för dig också hoppas jag. Det handlar om Bibelns mycket detaljerade uppgifter om vårt ursprung, och att det går bra att få ihop siffrorna till en logisk helhet. Det jag vill dela med mig av är ett ganska lätt sätt att få fram hur gammal skapelsen är enligt Bibeln, och när Noas flod kom. Självklart är det så, att dessa siffror måste tas med en liten nypa salt; det finns en del saker som kan påverka resultatet och det finns andra sätt att räkna. Men jag överlåter åt dig att avgöra hur du skall värdera dessa uppgifter och de fakta som jag presenterar här.

Observera att jag med ”Noas flod” avser den världsvida översvämning som kom vid Noas tid.

 

Avsikten med detta är inte att få fram ett årtal för Jesu återkomst, utan som sagt att sporra till ett djupare intresse för Bibeln. Samtidigt säger kanske dessa årtal något om ungefär var vi kan befinna oss i Guds kalender. Men kom ihåg att Jesus INTE sa att vi skall lägga ihop årtalen i Bibeln för att veta när han kommer tillbaka. Istället gav han oss ett antal tidstecken (särskilt i Matteusevangeliets kapitel 24) till vilka han fogade dessa ord:

Matt 24:33: ”När ni ser allt detta vet ni på samma sätt att han är nära och står vid dörren.”

Nåväl, nu till årtalen.

Om du skulle ge dig på att lägga ihop årtalen du kan hitta i Bibeln, från början och framåt, så går det väldigt lätt att göra så från Adam och fram till Abrahams son Jakob ungefär. Sedan blir det knussligare att hitta årtal att addera. Och särskilt om du vill ta dig hela vägen fram till Jesu födelse. Ett enklare sätt att göra denna beräkning är att börja från andra hållet och då börja utifrån ett känt historiskt faktum, närmare bestämt när byggandet av Salomos tempel påbörjades. Notera särskilt de fetstilade årsangivelserna nedan och summeringarna under resans gång.

Salomos tempel

Enligt vad den ansedda professorn Edwin Thieles (1895-1986) skrev i sin bok The Mysterious Numbers of the Hebrew Kings började kung Salomo bygga templet år 967 f. Kr. Wikipedia säger ”omkring 957 f. Kr.”, men 967 år f. Kr. blir vår utgångspunkt eftersom det är ett årtal som accepteras av många skolade bibelforskare.

Uttåget ur Egypten

Enligt 1 Kung 6:1 i Bibeln började Salomo bygga templet 480 år efter judarnas uttåg från Egypten. Detta gör att judarnas uttåg skedde
967 + 480 = 1447 år f. Kr.

Åren från Abraham till uttåget ur Egypten

Abraham hette först Abram, men Gud gav honom senare namnet Abraham. Enligt Gal 3:17 gick det 430 år mellan det att Abraham fick löftet av Gud och judarnas uttåg från Egypten*. Den observante bibelläsaren tänker nu: ”Men vänta här, judarna var ju alla 430 år i Egypten!”. Jag förklarar denna motsägelse mycket ingående i en annan text som du hittar via denna länk. Det finns nämligen mycket information som pekar på att Paulus hade rätt i det han skrev, utan att det gör våld på Bibelns texter i övrigt. Så nu räknar vi med Paulus uppgift – vilken är den mest troliga – och det ger oss att Abraham fick löftet av Gud 1447 + 430 = 1877 år f. Kr.

När fick Tera Abraham?

I 1 Mos 11:26 står det att Abrams/Abrahams far Tera var 70 år när han fick sina tre söner Abram, Nahor och Haran. Tera fick rimligtvis inte dessa tre söner samtidigt, och bara för att Abram anges först betyder inte att Tera fick honom först. Bibeln anger inte alltid barn i rätt födelseordning. Vi ser t.ex detta med Noas söner, som i 1 Mos 10:1 anges i ordningen ”Sem, Ham och Jafet”. I 1 Mos 9:24 ser vi dock att Ham är den yngste sonen. Istället får vi fram detta för Abrahams födelse: 
Enligt 1 Mos 11:32, 1 Mos 12:1-4 och Apg 7:3-4 ser vi att Abraham var 75 år när han fick löftet av Gud och lämnade Haran. Vid samma tidpunkt dog Abrahams far Tera. Tera var 205 år när han dog. Därför var Tera 205-75=130 år när han fick Abram*. Så i beräkningen nedan kan vi därför räkna med alla 205 år från Teras egen födelse fram till att Abraham fick löftet.

Åren från Noas flod fram till löftet

I verserna 1 Mos 7:6, 1 Mos 8:13 samt 1 Mos 11:10-24 hittar vi följande årtal:

  • När Sem var 100 år blev han far till Arkpasad, det var 2 år efter flodens början.
  • När Arpaksad var 35 år blev han far till Sela.
  • När Sela var 30 år blev han far till Eber.
  • När Eber var 34 år blev han far till Peleg.
  • När Peleg var 30 år blev han far till Reu.
  • När Reu var 32 år blev han far till Serug.
  • När Serug var 30 år blev han far till Nahor.
  • När Nahor var 29 år blev han far till Tera.
  • Tera dog när han var 205 år, samma år som Abraham fick löftet.

Detta blir då 2 + 35 + 30 + 34 + 30 + 32 + 30 + 29 + 205 = 427 år mellan flodens början och att Abraham fick löftet.

Summering

Noas flod kom då: 1877 + 427 = 2304 år f. Kr.

Den sista biten tar vi från Bibelns början och fram till floden, och då finner vi att Noas flod kom 1656 år efter skapelsen. Detta år får man enkelt fram genom att i Bibeln följa släktleden mellan Adam och Noas flod och addera åren som anges. Vi vet från 1 Mos 7:6 att Noa var 600 år när Floden kom (se bilden över släktled och åldrar nedan).

Skapelsen ägde då rum: 1656 + 2304 = 3960 år f. Kr.

Vill du nu veta hur långt bort skapelsen är från idag, lägger du bara till dagens årtal.

Alltså är skapelsen idag totalt 3960 + 2019 = 5979 år gammal och Noas flod kom för 4323 år sedan.

Nu kommer ju de flesta människor tycka att man är helt tappad bakom en vagn om man säger att detta är ett faktum, men det här är i alla fall vad våra Biblar talar om för oss. I en kommande text skall jag ge många goda anledningar till att tro på en bibelbaserad skapelsetro jämte många goda skäl till att inte tro på den så dominerande evolutionsteorin.

Men vill jag även göra dig uppmärksam på ytterligare en spännande sak:

Två tempel med 3000 års mellanrum?

Enligt uträkningen ovan får vi även fram att Salomos tempel stod klart exakt 3000 år efter skapelsen. Kanske finns det en tanke från Guds sida att det skall vara just exakt efter 3000 år. Om vi adderar 3000 år ytterligare, vad kan komma att hända då?

En del brukar peka på detta: "För Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag" (2 Petr 3:8). Fram till totalt 6000 år efter skapelsen tycks det inte vara långt kvar enligt beräkningarna ovan. Detta kan möjligen vara intressant när man betänker att Bibeln talar om det tusenåriga fridsrike som skall upprättas vid Jesu återkomst, Jesus som själv ÄR det sanna templet. Det sjunde årtusendet blir då som en sjunde dag, en vilodag för en sargad jord. Dock skall vi inte ta siffrorna jag presenterat som något absolut exakt, Gud har inte tänkt att vi skall kunna räkna ut året för Jesu återkomst långt i förväg. Och jag vill vara tydlig med att Bibeln inte själv säger att bibelordet i 2 Petr 3:8 om att "för Herren är en dag som tusen år och tusen år som en dag" skall användas som utgångspunkt för att räkna ut Jesu återkomst. Att vi utifrån detta bibelord kan säga att Guds historia för jorden endast blir totalt 6000 år före det att Jesus komemr tillbaka och upprättar Tusenårsriket är mer att se som ett logiskt antagande. Vad Petrus egentligen ville säga med dessa ord var att tid inte är ett problem för Gud; på en dag kan han hinna med oerhört mycket och 1000 år är inte en evigt lång tid för honom. Så ta alltid dessa uträkningar med viss försiktighet och be Gud om vägledning och vishet.

Kompletterande information

* Ärkebiskop Ussher bekräftar
Den irländska, protestantiska ärkebiskopen James Ussher (1581-1656) är känd för sin bibliska kronologi. Jag har ett fantastiskt (från början handritat) tidsdiagram som är baserat på Usshers kronologi (The Timechart of Biblical History). Det som är intressant med detta diagram är att det bekräftar två saker jag nämner ovan: att Tera var 130 år när han fick Abram/Abraham, samt att det var 430 år mellan Abrahams kallelse och uttåget ur Egypten (även att det judiska folket var i Egypten i totalt 215 år).

Andra räknesätt
Jag vill här tillägga att det så klart finns andra sätt att utifrån Bibelns uppgifter fastställa skapelsens ålder och när Noas flod ägde rum, och att dessa olika sätta att räkna nog kan ge lite skiftande resultat. Det beräkningssätt jag själv fastnat för är vad jag tycker är det enklaste och tydligaste sättet att räkna. Det ger också ett mycket intressant resultat.

Andra Biblar
Dessutom vill jag nämna en sak när det gäller bibelöversättningar och årtal, och som kan göra oss lite försiktiga. Årtalen i släktleden som jag anger här är årtal som vi finner i alla moderna Biblar samt även i äldre Biblar som 1917, Karl XII, King James mfl. Dock finns det skillnader jämfört med årtal i ännu äldre versioner av GT som Septuaginta och Samaritansk Pentateuk, vilka anger lite andra årtal. Jag har dock valt att följa årtalen i de Biblar som är de mest spridda och accepterade samt för att dessa årtalsangivelser faller inom de ramar som i det stora perspektivet kan vara mycket intressanta.

Bilder

 Släktledet mellan Adam och Jakob med livslängder (klicka på bilden för större bild)

 Släktledet mellan Adam och Jakob med livslängder

Släktträd, från Adam till Salomo (klicka på bilden för större bild)

Släkträd - Adam till Salomo

/Lennart


 
Ateisterna gillar  nog inte denna text... men de kan ju bli frälsta!
 
/Anji
 

 

ANNONS
Av Anji - Söndag 30 juni 00:01


Jesus vill säga oss människor så mycket men ibland kan vi eller vill inte lyssna. Världen tränger sig på och vi orkar inte, orkar inte,----- Men Jesus orkar!   Han vill tala med dig hela tiden!  Han har en del att säga i sitt ord till dig.



Silhouette Design Store: faith over fear



God and I do talk...alot

100+ short and long, deep quotes about life, love, change, new beginnings.

 

Jesus lever, Jesus är HERRE

 

/Anji


Av Anji - Fredag 28 juni 23:35

 http://bibelfokus.se/blogg/120416

 

Jag såg en gång ett mycket intressant avsnitt av vetenskapens värld. Det handlade om psykopater. Naturligtvis togs seriemördarna upp. Men det intressanta i programmet var att det finns många psykopater som inte är mördare. Det är psykopater som lever mitt bland oss. De är ofta stora starka ledare i olika sammanhang, inte minst i näringslivet. Dessa kallas vanligen inte psykopater, även om de är det. De kallas starka karismatiska ledare, och detta bekräftade vad jag länge tänkt och trott.

 

Dessa personer är lite som trollkarlar. De kan köra över allt och alla för att nå sina mål. Få märker något då de ger sken av att vara en känslig människa som har förståelse för andra människors känslor. Men det är en förvillelse. De är känslokalla inför andra människor och massakrerar andras känslor för egen vinnings skull. Deras känsloregister är ett annat. De saknar empatisk förmåga. Något som vi andra har.

 

Och – inte sällan vill de ha din tid, din uppmärksamhet, din dyrkan, och kanske även dina resurser och tillgångar.

Dessa personer är enligt forskare oerhört karismatiska, charmerande, insmickrande (smicker är en av människans värsta fallgropar) och manipulativa. De invaggar människor i tron att de är med i något stort och att de som ledare kan leda många framåt i detta stora. Många människor som fastnat i dessa psykopaters nät är ofta så manipulerande med att de inte ens förstår att de bara är ett redskap för en psykopat/karismatiker som söker sina egna marker och höjder. Din fysiska eller andliga död är för dem betydelselös.

 

Fungerar inte ovan nämnda slimmade tillvägagångssätt så blir psykopaten ofta hotfull. Då för de in sina anhängare i ett själsligt skräckkabinett av underminering, osynliggörande och rena hot av olika slag. I trossammanhang attackeras ”offrets” tro på olika sätt. De använder sig naturligtvis av de klassiska härskarmetoderna för att kväva allt motstånd.

 

Dessa psykopater begår inga fysiska mord. De kväver sina undersåtar själsligt, andligt och stjäl all deras energi tills de är lydiga marionetter. Hjälp får de av andra i sammanhanget. Ingen eller få går emot sin karismatiske ledare.

Psykopater rör sig även i kristna kretsar och församlingar. En del driver till och med egna församlingar, även megakyrkor. Många ”undersåtar” svänger där mellan fruktan och tro men är programmerade att tro att felet ligger hos dem själva. En inprogrammering som skett i ett tidigt stadium. Detta gör att den som drabbats av en psykopat tror att de är värdelösa, trossvaga, negativa och hopplöst förlorade. Utan att veta det har de mentalt märkts till religiösa bastarder.

 

 

Men du, om du är drabbad av sådant här kan jag tala om för dig att du inte alls är någon religiös bastard. Kom ihåg detta och lämna snarast sådana sammanhang och ledare. Vänd dem ryggen! Ta hjälp utifrån om du behöver det. Ty efter lång tid under en karismatisk, empatilös galning tror jag att du kan behöva hjälp. Men se då till att inte fastna hos någon ny psykopat som skall ställa dig under sig!

 

Jodå, visst kan man vara en karismatisk ledare utan att vara psykopat. Men titta dig omkring och se. Då kommer du förstå vad jag menar.

Särskilda drag/personlighetsstörningar hos en psykopat:

 

 

1. Arrogant

2. Besserwisser
3. Svartsjuk
4. Karismatikerns intensiva krävande av andra
5. Charmerande
6. Dominant
7. Dålig inlevelseförmåga (empatistörning)
8. Pressande, påstridig, drivande
9. Förnedrande
10. Inställsam
11. Fräck, skrävlare
12. Inställsam, falsk, ögontjänare
13. Karismatisk på et osunt sätt
14. Flackt känsloliv
15. Martyrisk
16. Kontrollerande
17. Labilt temperament
18. Manipulativ
19. Ofta mytoman
20. Rastlös
21. Saknar ånger- och skuldkänslor
22. Skrämmande
23. Städat yttre
24. Trovärdig
25. Vältalig

 



Du kommer med andra ord inte hitta någon sann Andens frukt hos denna typ av människor. Nedan ser du viktiga kännetecken på en sann kristen som har mognat i tron och levt i helgelse. Hos en sådan sann kristen hittar du inget av ovanstående insprängt i denna Andens frukt!

Gal 5:22: ”Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet, självbehärskning.”

/Lennart Jareteg. 

 

/Anji

Av Anji - Måndag 17 juni 00:03

Inspiration


Gud formade oss och gjorde oss till sina barn  .


 

 

 

Jag är frälst, tack Gud!


 

SYNDEN   kom in i människors liv, i mitt också,

 

 

MEN JESUS

 

 

gjorde  mitt liv värt att leva!   

 

 

 

Han har verkligen burit mig, undervisat 

 

mig och älskat mig   fast jag inte var den jag borde vara.

 

 

Gud  är god!!!

 

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - Söndag 26 maj 19:29

Att leva ett långt liv-  ja så var det förr:

 

1 Mos Kapitel 5

1 Detta är boken om Adams fortsatta historia. När Gud skapade människor gjorde han dem lika Gud. 2 Till man och kvinna skapade han dem. Han välsignade dem och gav dem namnet människa den dag de skapades.
3 När Adam var 130 år fick han en son som var lik honom, hans avbild. Han gav honom namnet Set. 4 Sedan Adam fått Set, levde han 800 år och fick söner och döttrar. 5 Adams hela ålder – den tid han levde✱ – blev 930 år. Därefter dog han.
 
6 När Set var 105 år blev han far till Enosh. 7 Sedan Set hade fått Enosh levde han 807 år och fick söner och döttrar. 8 Sets hela ålder blev alltså 912 år. Därefter dog han.
 
9 När Enosh var 90 år blev han far till Kenan. 10 Sedan Enosh hade fått Kenan levde han 815 år och fick söner och döttrar. 11 Enoshs hela ålder blev alltså 905 år. Därefter dog han.
 
12 När Kenan var 70 år blev han far till Mahalalel. 13 Sedan Kenan hade fått Mahalalel levde han 840 år och fick söner och döttrar. 14 Kenans hela ålder blev alltså 910 år. Därefter dog han.
 
15 När Mahalalel var 65 år blev han far till Jered. 16 Sedan Mahalalel hade fått Jered levde han 830 år och fick söner och döttrar. 17 Mahalalels hela ålder blev alltså 895 år. Därefter dog han.
 
18 När Jered var 162 år blev han far till Henok. 19 Sedan Jered hade fått Henok levde han 800 år och fick söner och döttrar. 20 Jereds hela ålder blev alltså 962 år. Därefter dog han.
 
21 När Henok✱ var 65 år blev han far till Metushela. 22 Och sedan Henok hade fått Metushela vandrade han med Gud i 300 år och fick söner och döttrar. 23 Henoks hela ålder blev alltså 365 år. 24 Sedan Henok så hade vandrat med Gud fann man honom inte mer, för Gud hade hämtat honom.
25 När Metushela✱ var 187 år blev han far till Lemek. 26 Sedan Metushela hade fått Lemek levde han 782 år och fick söner och döttrar. 27 Metushelas hela ålder blev alltså 969 år. Därefter dog han.
 
28 När Lemek var 182 år fick han en son. 29 Han gav honom namnet Noa, för han sade: ”Han ska trösta oss under vårt arbete och våra händers möda, när vi brukar jorden som Herren har förbannat.”✱ 30 Sedan Lemek hade fått Noa levde han 595 år och fick söner och döttrar. 31 Lemeks hela ålder blev alltså 777 år. Därefter dog han.
 
32 När Noa var 500 år blev han far till Sem, Ham och Jafet✱./ Bibeln
 
_____________Så är det inte nu, nu är människor så sjuka och eländiga och man äter för mycket och tränar för lite och sitter still och världen är en plats som inte är ok.----------------------
/Anji
 
 
 

Av Anji - Lördag 30 mars 19:54

A (single) (young) (Christian) (mom) (wife-to-be) woman | fighting to live against the world

Matt 5:4 Saliga är de som sörjer, för de ska bli tröstade.

Rom 15:4 Allt som har skrivits tidigare är skrivet till vår undervisning, för att vi ska bevara vårt hopp genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger.

 

Rom 15:5 Må uthållighetens och tröstens Gud hjälpa er att vara eniga med varandra efter Kristi Jesu vilja,

 

1 Kor 14:3 Men den som profeterar talar till människor och ger uppbyggelse, uppmuntran och tröst.

 

2 Kor 1:3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Far, barmhärtighetens Far och all trösts Gud!

 

2 Kor 1:4 Han tröstar oss i all vår nöd så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud.

2 Kor 1:5 Liksom Kristi lidanden flödar över oss, så överflödar också genom Kristus den tröst vi får.

 

2 Kor 1:6 Om vi är trängda, är det för er tröst och frälsning. Om vi blir tröstade, är det för att ni ska få den tröst som ger kraft att uthålligt bära samma lidanden som vi

 

Fil 2:1 Om ni nu har tröst hos Kristus, om ni får uppmuntran av hans kärlek, gemenskap i Anden och medkänsla och barmhärtighet,1 Thess 4:18 Trösta därför varandra med dessa ord.

 

2 Thess 2:16 Och må vår Herre Jesus Kristus själv och Gud vår Far, som har älskat oss och gett oss evig tröst och gott hopp i sin nåd,

 

Filem 1:7 Din kärlek har varit till stor glädje och tröst för mig, eftersom de heliga har blivit styrkta i sina hjärtan tack vare dig, broder.

 

Heb 2:13 Han säger också: Jag ska förtrösta på honom, och dessutom: Se, här är jag och barnen som Gud har gett mig.

 

Job 23:10



/Anji


Av Anji - Fredag 8 mars 22:33


Ja man bör prata LIV i stället för hårda ord, de hårda orden haglar runt om oss men inte de mjuka och kärleksfulla!


Lord Jesus Christ, please handle them for me.  Please cast all their wicked plans into hell.  Let all their evil plans, operations fail miserably.  Please shut down, and expose their criminal activities.  Thank you Lord Jesus Christ for Your protection, and providing for us.  Blessed Holy Mother, Virgin Mary, please pray for us.  Amen.  Praise our Lord, our almighty God.  Let their plans to separate my sister and I, fail miserably.


/Anji




Presentation


Anji red här. 30 år och skriver om Jesus Kristus. Låt min blogg uppmuntra dig!

Vet en del om livet. Sorg och smärta. Ångest, depression, missbruk, ensamhet ,tårar, ätstörningar och självskadebeteende. Eftersom jag levt med det själv i många många år.

Omröstning

Tror du att vi är i de sista tiderna nu? End times?
 Ja våld och ondska eskalerar
 Människor är kallare emot varandra
 Så många säger sig vara Jesus
 Ja chip o elände börjar komma
 Kyrkorna är inte vad de borde vara för folket
 Det märks på många vis

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8 9 10
11
12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

http://www.iring.nu/webbringar/Fraelsaren.php

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Följ bloggen

Följ Han  lever med Blogkeen
Följ Han  lever med Bloglovin'

Prövningar


Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se