Han  lever

Senaste inläggen

Av Anji - 5 december 2023 19:50


   

 

 

OBS! 

 

              https://bibelfokus.se/mystiken 

 

LÄS DETTA ALLVARLIGA i länken och om VAD man

 

kan hamna i  om man inte har KUNSKAP!

 

En del av texten från den sidan:

 

 

Som vi skrivit i tidigare artiklar har den s.k. mystiken fått en kraftig renässans i svensk kristenhet. Detta har skett och sker via personer som Peter Halldorf, Wilfrid Stinissen (avled 30 nov 2013) och Martin Lönnebo. Flera andra kända svenska förkunnare bidrar nu också till denna utveckling, mer eller mindre. På många, många bokbord i Sveriges församlingar hittar man idag böcker som handlar om meditation, den inre vägen, tystnadens väg, Frälsarkransens kontemplativa väg, osv, osv. Så bokbordsansvariga bär också ett ansvar för utvecklingen. Jag vill i denna artikel ganska kortfattat visa hur långt ifrån sann, bibelförankrad kristen tro den mystika teologin ligger. Det handlar om en helt annan väg än Bibelns frälsningsväg!          

                                     Vad innebär mystik?

Mystik handlar om reningar, metoder, övningar och riter som skall hjälpa utövaren (ibland kallad ”mystiker”) att skåda andliga sanningar bortom alla ord, bortom den yttre världen och genom detta ”stiga uppåt” i en förening med det gudomliga. Men detta ”uppstigande” går ändå först via ”den inre vägen”. Ofta handlar denna mystika väg om att ta sig igenom ”yttre orena lager” som man tänker sig i den mänskliga naturen, för att i sitt inre få kontakt med den egna inre ”gudomliga gnistan”.

 

Vägen inåt vandras då bl.a via meditativa övningar av olika slag. Även om denna form av andlighet och filosofi har sina rötter i främst österländsk och grekisk filosofi och religion, så blev detta tidigt ett vanligt inslag i Kyrkan och kallas då ofta för ”kristen mystik”. Trots detta finns inget stöd för mystik att finna i Bibeln eller i apostolisk, evangelisk tro. Istället ligger den mystika teologin i strid med bibliskt förankrad tro.

 

 

Mystik är något som finns inom så gott som alla religioner, och eftersom metoderna, övningarna och riterna mycket liknar varandra inom alla religioners mystik, blir också upplevelserna i stort sett de samma. I och med detta öppnas dörrar mellan religionerna, och mystiken leder därför till en ekumenik över gränser som Bibeln inte tillåter. Mystiken leder till en ekumenik och enhet som blir till ett nytt ”Babels torn”, till grundstenarna i ett globalt antikristligt byggnadsprojekt. Det är alltså uppenbart att mystikens utbredning kommer att spela en viktig roll i den globala andliga utveckling vi kan läsa om i Uppenbarelseboken.

 

 

Mystik och katolicism kan sägas höra intimt ihop. Men tack vare reformationen fick mystiken träda tillbaka något till förmån för en bibelförankrad evangelisk förkunnelse – vilket alltså gällde inom många av de evangeliska församlingar och samfund som då uppstod. När vi idag ser att många evangeliska församlingar och samfund viker bort från den bibelförankrade evangeliska vägen, så har mystiken fått nytt livsrum och ett riktigt uppsving. Det är nu tydligt att inget samfund i Sverige längre är befriat från mystik. Och när öppenhet för mystik tränger in, så tränger också en öppenhet för katolsk lära och religionsutövning in i församlingarna; de båda hör som sagt intimt ihop. Nu är denna utveckling inte enda orsaken till avfall från Sanningen, men i vart fall en viktig sådan.

                                     Den kristna frälsningen

Enligt Bibeln är tron/förtröstan på Jesus och hans försoningsgärning den enda vägen till Gud och evigt liv. Detta är ”den smala vägen”. Denna försoningsgärning handlar om att Gud själv tar initiativet, själv stiger ner till jorden, själv blir människa i Jesus Kristus och själv tar världens alla synder på sig – och detta medan vi ännu är syndare, medan vi ännu har vänt ryggen åt Gud!

 

Gud närmar sig människan trots att hon till sin hela natur är fördärvad av synden. Återföreningen med Gud sker redan här och nu, i det ögonblick människan tar emot evangeliets fria gåva och underordnar sig det. I denna frälsning är Jesus Kristus och hans verk det centrala. Jesus visar vem och hurdan Gud är; Jesus gör Gud konkret eftersom Jesus ÄR Gud! Om detta vittnar Guds Ord. Ordet är centralt, och förkunnelsen av Ordet är därför en central aktivitet i sann kristen tro.

 

Sann kristen tro är alltså dogmatisk (dvs bunden till särskilda läror/bekännelser), vilket inte är negativt utan en nödvändighet för att den sanna frälsande tron skall kunna vara konkret och tydlig, tillgänglig för alla som vill lyssna och ta till sig erbjudandet i Guds evangelium – i alla tider. Sann kristen tro innebär också en barnaskapsrelation till Gud, en enkel och okonstlad gemenskap där den troende får vara som ett barn hos en god och hjälpsam Far.

                                    Den mystika frälsningen

Mystikerna pekar på en motsatt frälsningsväg där människans insats är det centrala. Deras väg innebär ett uppstigande via ”den inre vägen” där en tänkt egen inneboende gudomlighet, ”gudagnista” spelar en central roll. Synd, enligt mystik definition, är att inte leva utifrån den inre gudomliga naturen. Här tar därför människan initiativet och sträcker sig upp till det gudomliga – via den inre vägen – genom olika reningar, metoder, övningar och riter för att uppnå en återförening med den gud som är ”bortom” Gud. Föreningen med det gudomliga sker längre fram i tiden, i en annan dimension.

 

Denna förening är beroende av att människan mognar andligt och blir andligt ”medveten” genom egen strävan, och föreningen med det gudomliga kommer då som en belöning för detta strävande. I mystiken är alltså JAGET i centrum. Denna frälsning står över alla ord och dogmer. Gud är bortom ordens möjlighet att beskriva honom. Gud är ett mysterium. Tystnaden är central. Mörkret är mystikernas ljus! Kontemplation och meditation är därför viktiga medel. Den mystika frälsningsvägen är den ordlösa vägen som helt bygger på gärningar och upplevelser.


LÄS RESTEN/HELA artikeln I LÄNKEN DU FICK OVAN!

 

 

    /Anji

 

 

Av Anji - 4 december 2023 23:24


VINTER

 

 


2 Joh 1:7Det finns ju många bedragare som har gått ut i världen, de som inte bekänner att Jesus är Kristus som kommit i köttet. Sådan är Bedragaren, Antikrist och anti-kristliga tider.

 

VÄRLDEN FÖRÄNDRAS......../att stå fast

 

 

 

  

Av Anji - 3 december 2023 14:00



 


 

Höga halter av PFAS i svensk fisk


PUBLICERAD IDAG 8:55
 - AV SOFIE PERSSON
Lax från Bottenviken och Vänern har högst PFAS-halter.

Svensk fisk innehåller höga halter PFAS, visar en undersökning. De överskrider framförallt EU:s riktvärden för barnmat.

Naturskyddsföreningen menar därför att Livsmedelsverkets kostråd bör uppdateras när det gäller vilka fiskar barn rekommenderas att äta.

Naturskyddsföreningen har tillsammans med analysföretaget Eurofins undersökt halterna av PFAS i fisk, rom, skaldjur och nöt- och griskött från Sverige. Där fann man att den svenska fisk som säljs i mataffärer innehöll höga halter av miljögifterna.

 

– Det är djupt oroande. Våra svenska sjöar och vattendrag som vi älskar är förorenade med PFAS och därmed också alla djur som lever där. Sverige måste stoppa utsläppen till miljön och förbjuda PFAS nusäger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Man har även jämfört halterna med EU:s hälsobaserade riktvärde, som anger hur mycket PFAS en människa högst kan tåla per vecka från mat, vatten och luft, utan att riskera hälsan. Enligt detta kan man exempelvis enbart äta en portion gös eller lax utan att överskrida gränsen för vad som är tolerabelt per vecka.

Gös och lax

Högst halter fanns i gös från Mälaren och Hjälmaren samt lax från Bottenviken och Vänern, samt allra högst i löjrom från Bottenviken. Trots att halterna överskrider EU:s hälsobaserade riktvärden håller de ändå måttet för EU:s gränsvärden för livsmedel. Däremot låg PFAS-halten för gös från Mälaren och Hjälmaren, samt i lax från Östersjön och Vänern, över EU:s gränsvärde för barnmat.

– Här måste Livsmedelsverket omgående uppdatera sina kostråd. Även gös från Mälaren och Hjälmaren måste ingå i de fiskar som barn ska undvika, säger Cecilia Hedfors, sakkunnig miljögifter på Naturskyddsföreningen.

PFAS-halterna var som lägst i sill från Västkusten. I svenskt gris- och nötkött hittades inga halter av miljögifterna alls.

I en rapport från Naturhistoriska riksmuseet tidigare i år hittade man även en fortsatt hög halt av PFAS hos svenska uttrar, något som ökat markant fram till 2015.

 

PFAS, per- och polyfluorerade alkylsubstanser, ibland också kallade högfluorerade ämnen, är ett samlingsnamn för en stor ämnesgrupp på mer än 10 000 identifierade ämnen som i sin tur kan ha olika egenskaper och användning. En gemensam nämnare är dock att de är mycket svåra att bryta ner och att vissa av dem kan ha skadliga effekter för människa och miljö. Alla PFAS-ämnen är syntetiskt framställda.

 

 

/Anji

Av Anji - 1 december 2023 23:24


Detta innehåller en bild av: Worry is worshiping your problem. Prayer is surrendering your problem

 

Hej, man/du, kanske tror att den kristne inte har några problem? Då tror du fel. Det är så att vi troende kan drabbas ganska hårt av problem, vi, som de flesta andra. Men vi behöver inte gräva ner oss för det. Vi har en stor Gud som hjälper oss i allt.

 


En text som talar om problem och svårigheter, det är 2 Kor 4:8 där Paulus skriver:

 

“Vi är på alla sidor omgivna av svårigheter, men inte nedbrutna eller utslagna. Vi ser ofta ingen utväg, men vi ger för den skull inte upp. Vi är förföljda till det yttersta, men Gud överger oss aldrig. Vi blir nedslagna, men vi reser oss och fortsätter. “

 

Paulus påminner oss om att även om det ser ut som om vår sista stund är kommen, så finns det hopp. Gud överger oss aldrig. Eftersom Kristus vann seger över döden har vi evigt liv.

 

Alla de förudmjukelser vi utsätts för, alla risker och alla motgångar, är tillfällen att bevisa Kristi kraft och närvaro i oss.

 

Därför är det gott att veta att vår kraft finns i Gud. Vi behöver ha rätt inställning till problemen och dess lösningar, för det finns alltid lösningar, även om vi har svårt att tro det ibland.  BÖN ger svar!

 

Detta innehåller en bild av:

 

 

/Anji

 

2023 · BIBELN · Bibelord · Hopp · TRO · Trygghet
Av Anji - 30 november 2023 00:19

Bible Verses About Faith:by melissagarsia

Heb 6:18Så skulle vi, genom två orubbliga uttalanden, där Gud omöjligt kan ljuga, få en kraftig uppmuntran, vi som har sökt vår tillflykt i att hålla fast vid det hopp vi har framför oss.
Heb 11:6Utan tro är det omöjligt att behaga Gud, för den som kommer till Gud måste tro att han finns och att han lönar dem som söker honom.
Mark 10:27Jesus såg på dem och sade: “För människor är det omöjligt, men inte för Gud. För Gud är allting möjligt.”
Luk 1:37för ingenting är omöjligt för Gud.”
Luk 18:27Han svarade: “Det som är omöjligt för människor är möjligt för Gud.”
Rom 8:3Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den köttsliga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa. I hans kropp fördömde Gud synden.



Av Anji - 28 november 2023 22:01

 

    

 

https://www.vaken.se/fler-butiker-i-storbritannien-overvakar-sina-kunder/

 

 

Storbritannien använder sig allt fler butiker av ansiktsigenkänning för att hindra och förebygga snatteri. Trots utökad övervakning de senaste åren har dock landet sett en ökning av snatterier i butikerna.

 

Sedan några år tillbaka har techföretaget Facewatch implementerat sin ansiktsigenkänningsteknik i åtskilliga brittiska butiker i syfte att minska stöld och snatteri. Kameror som är installerade i butikerna skannar av alla kunders ansikten mot en databas med tidigare ertappade snattare.

 

Om ett ansikte blir ”matchat” i databasen kommer butiken att få en tyst varning utfärdad med bild på personens ansikte. Med hjälp av den kan personal sedan lättare hålla koll på potentiella tjuvar.

 

Läs mer på nyadagbladet.seFler butiker i Storbritannien övervakar sina kunder


LÄS OCKSÅ:   

 

https://nyheter.swebbtv.se/stefan-torssell-det-militarindustriella-komplexet-kraver-krig-for-att-kunna-fa-nya-bestallningar/

 

 

/Anji

 


Av Anji - 27 november 2023 18:20

 

 

bild Pinterest

 

 

Det är bra tycker jag, att man inte kan gömma sig för Gud! Man är känd, av honom, är man frälst vet man med säkerhet att man är hans barn.

 

Det är bra och det känns skönt att man vet att Gud ser en hela tiden. Då är man trygg.

 

För- om man inte visste att han såg en då gjorde man ju många fula fel! Ja Gud skulle se en människa som icke ansträngde sig det minsta för att göra rätt i livet, och att inte vilja följa honom.

 

Det är gott att vara frälst och veta att han ständigt vakar över mig och ser att jag hela tiden vill göra mitt bästa inför honom.

 

 

 

Ps 139:4

 

Ty förrän ett ord är på min tunga, se, så känner du, HERRE, det till fullo.

 

 

 

/Anji

 

 

 

Av Anji - 26 november 2023 13:06

Detta innehåller en bild av: Ephesians 2:13  Den som blivit frälst, d v s räddad inför evigheten, som tagit emot JESUS i sitt hjärta, räddad av JESUS, den behöver inte frukta vad som kommer en dag, -som är nära.

 

Den somJesus har dött på korset för, den har EVIGT LIV!   Det vet inte människor och får däför INTE chansen, för de vill inte veta om detta underbara.

 

 

 

HAN dog för oss ALLA och UPPSTOD IGEN och skall komma tillbaka. Vad än människor nu tycker om det...

 

Detta innehåller en bild av: Metal Poster Christian Believer


Detta innehåller en bild av:   LIVET MED JESUS.

 

 

/Anji

 

 

 

Presentation

Omröstning

Firar du jul? Jesus är inte född på jul.
 Nej Jesus är inte född på jul
 Julen är katolsk och felaktig
 Finns det mer info att få?

Fråga mig

30 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Anji

Min Gästbok. Välkommen!

Prövningar


Skapa flashcards